Samferdsel | Å sprenge vei og bygge bro fra Åsane til Bråvann, vil ha store miljømessige konsekvenser for en bydel med 20.000 mennesker. Kjosdalen, Skjebbekjønn, Grimsvann og områdene innover mot Naturreservatet ved Svingervann, er Vågsbygds suverent mest verdifulle kultur— og naturlandskap. Det er som Jægersberg er for folk på Lund, Baneheia for de sentrale bydeler og Sukkevannsområdet for Randesunds befolkning. I moderne byplanlegging er det grunnleggende å ta vare på verdifulle grønne områder som ligger nær der folk bor. Bilvei og bro tvers over Kjosdalen bryter klart med dette prinsipp. Kristiansand Venstre beklager at saken tas opp på nytt, etter at den to ganger er avvist av miljøverndepartementet.Kjosdalenområdet har en rekke kvaliteter. Dalen har mangfoldig og variert vegetasjon, med edellavskog og flere hundre år gamle eiketrær. Kjosbukta er vernet som naturreservat. Våtmarksområdet er biologisk høyproduktivt og har stor verdi for et mangfoldig fugleliv. I tillegg til knoppsvaner, vadefugler, ender og måker, er også stork og pelikan observert.Kjosdalen er tilholdssted for rådyr og elg. I perioder også bever. I Kvernbekken er det anlagt fisketrapper og auren spretter. Bekkedraget byr på friske fossefall og spennende natur.Dalen har også en rik historie. Fra gammelt av var Kjosdalen del av ferdselsveien inn mot Rossevann og Songdalen. I Kvernbekken var det et «Quernsted» så tidlig som i 1609. Senere ble det bygget mølle med kvern, grynmølle og tørkehus. Det har også vært sagdrift i bekken. Både Bispelona, Storevann, Lonane og Bråvann ble demmet opp for å gi vann nok til virksomheten. Når en går oppover dalen i dag, treffer en på det ene historiske minnesmerket etter det andre, enten det er den flotte steinlagte brua over Møllebekken, gamle demninger, ruiner etter møllestedene eller skottegjerdet. Vannene har fine badeplasser, der er laget gapahuker og anlagt leirsteder. Skoler og barnehage bruker naturen i utstrakt grad. På grunn av mye bruk, er nettet av stier så mangfoldig at det er «upraktisk» i forhold til det å lage et oversiktlig turkart.Ideen om veitrasé er helt fra 1969. Da viser Generalplanen en stiplet linje over Kjosdalen, og i teksten står forklaringen «Trasé som bør holdes åpen». I dag har vi en helt annen forståelse enn før for hvilken kvalitet lett tilgang til verdifullt naturområder er for befolkningen. Derfor må ikke denne bilveien på 1,3 kilometer lages.For å lette barn og unges tilgang fra Bråvann til Åsane og idrettsanlegget på Karuss, vil en opprusting av stien i området til gruslagt sykkel og turvei, være måten å gjøre det på. Det vil også bedre tilgjengeligheten til naturområdet for familier med små barn og bevegelseshemmede.Dag VigeKristiansand Venstre