I beste sendetid etter Dagsrevyen på NRK hver lørdag foretar Norsk Tipping Lotto-trekningen – dandert som lørdagsunderholdning. Hvor stor reklameverdien er for den statlige norske spillmonopolisten, er uvisst. Men vi vet fra undersøkelser at Lotto er ett av spillene de spilleavhengige bruker mest.

I lys av dette blir det ganske eiendommelig når kulturminister Trond Giske (Ap) går til angrep på utenlandske spilleselskaper, fordi de etter hans oppfatning skaper spilleavhengighet. Eller når han vil påtvinge kommunene nye spilleautomater, selv om lokalpolitikerne sier nei.

Når Giske tilsynelatende er så bekymret for spilleavhengige og deres nærmeste, burde han også ha et kritisk blikk på NRK som markedsfører for statlige pengespill. For det er ikke bare Lotto som får sendetid i statskanalen. Hver kveld uken gjennom blir Keno profilert, det er Extra-trekning tirsdager og Viking Lotto med Jokertrekning onsdager. Til sammen går nesten 50 minutter av NRKs ukentlige sendetid til Norsk Tipping. Hvem som betaler for dette – og hvor stort beløpet eventuelt er – vil verken NRK eller Norsk Tipping svare på.

Mens NRK fremstår som en «gamblingkanal», er situasjonen ganske annerledes i Sveriges Television. Den svenske allmennkringkasteren brøt for tre år siden alt samarbeid med Svenska Spel. SVT ville ikke lenger ha sendinger som ble ansett som regulær markedsføring for spillselskapene. Kringkastingssjefen her hjemme har ikke de samme betenkelighetene. Det har heller ikke kulturministeren.

Etter at bispesønnen Bjarte Baasland satte titalls millioner kroner over styr på nettgambling, har det vært mye fokus på internasjonale spillselskaper og spilleavhengighet. Kulturministeren er blant dem som indignert har stått fram og uttrykt sin forferdelse over kynismen som synes å råde i nettspillbransjen. Det kan virke ganske skinnhellig når den samme statsråden lar Norsk Tipping bedrive en utstrakt markedsføring for sine spill i beste sendetid på NRK.

Spilleavhengigheten er så utbredt at flere fagfolk oppfatter den som et folkehelseproblem. Da er det et paradoks at markedsføringen av Norsk Tippings spill får fortsette. Særlig når vi vet at tv-profileringen har sterk påvirkning på nordmenns holdning til pengespill. Andre produkter som kan forårsake alvorlige samfunnsproblemer og være en trussel mot folkehelsen er underlagt streng kontroll, både når det gjelder markedsføring og påvirkning. Det er forbudt å reklamere for alkohol, og tobakksprodukter er utstyrt med skremmende advarsler.

Det synes å være en gjengs oppfatning – i alle fall på politisk hold – at Norsk Tippings virksomhet skal særbehandles. Er det fordi en del av overskuddet i selskapet pløyes tilbake til såkalt samfunnsnyttige formål? I fjor ble 2,9 milliarder kroner drysset over idrett, kultur og frivillige organisasjoner.

At mange lag og foreninger har gjort seg avhengig av inntekter fra pengespill, kan likevel ikke være noe argument for spillemonopolet og markedsføringen av Norsk Tipping. Like lite som det rettferdiggjør virksomheten at spillepenger fra selskapet brukes i statlige kampanjer mot spillegalskap. Norge er et av verdens rikeste land, og staten bør klare godt å holde liv i idrett, kultur og frivillig arbeid uten å ty til inntektskilder som legger menneskers liv i ruin.

Anonyme Gamblere i Norge har denne helgen sitt landsmøte i Moss. Foreningens medlemmer er menn og kvinner som er blitt spilleavhengige. De kan fortelle en historie om skadevirkningene av spilleavhengighet – for den enkelte, familie og vennekrets. Ifølge en undersøkelse fra Synovate er mellom 60.000 og 70.000 nordmenn spilleavhengige, mens omkring 100.000 står i fare for å utvikle spilleavhengighet.

Nordmenn er i verdenstoppen i pengespill. Den årlige omsetningen er over 40 milliarder kroner. Det betyr at vi spiller for langt over 100 millioner kroner hver dag – og at vi i løpet av et par dager spiller bort mye mer enn beløpet som samles inn i de årlige tv-aksjonene.

Norsk Tipping står for omkring en firedel av det totale beløpet. I fjor hadde selskapet en omsetning på 10,4 milliarder kroner – en økning på nesten 800 millioner fra året før. Lotto sto for 37 prosent av omsetningen. I første halvår 2008 peker pilen fortsatt oppover. Sammenlignet med første halvår i fjor var økningen vel 360 millioner, og omsetningen ble 5,26 milliarder kroner.

Mens Norsk Tipping kan profilere sine pengespill på NRK, er tv-reklame for utenlandske bettingselskaper forbudt her i landet. Kanaler som sender fra utlandet, omgår reglene. TV3 og Viasat 4, som sender Champions League-kampene, viser sponsorplakater betalt av bettingselskaper. Det samme gjør Canal+ i forbindelse med Premier League-kampene.

Nettgambling kan komme til å bli den nye landeplagen. Ifølge Synovate svarer over 300.000 nordmenn at de har forsøkt nettbaserte spill hvor pengeomsetning har vært involvert. Menn og aldersgruppen 15-24 år er overrepresentert. Vel 20.000 personer oppgir at de spiller over fire timer daglig. Nesten like mange svarer at nettspillingen har gått ut over skole og jobb, at omgangskretsen reagerer og at de har måttet lyve om hvor mye tid de bruker på nettspill.

Internettspillene er i en særstilling når det gjelder omsetning per spiller. I fjor brukte spillerne i gjennomsnitt 50.000 kroner. Til sammenligning var den gjennomsnittlige omsetningen for Lotto 2.800 kroner og for tipping ca. 2.500. Totalomsetningen på nettspill var 7,6 milliarder kroner. Av dette gikk 6,3 milliarder til utenlandske nettsider, det resterende beløpet på 1,3 milliarder til norske spillsider hvor blant annet Norsk Tipping og Norsk Rikstoto er aktører.

Regjeringen vil gjennom ulike restriksjoner forsøke å hindre nordmenns gambling på utenlandske nettspillselskaper. Et slikt fremstøt kan lett bli oppfattet som forsøk på å bli kvitt brysomme konkurrenter i kampen om spillepengene, hvis det ikke samtidig ryddes opp på hjemmebane. Får Norsk Tipping fortsette som nå – med daglige trekninger i beste sendetid på NRK – er det vanskelig å tro at det er hensynet til de spilleavhengige som er viktigst. Da synes moralen i stedet å være at spilleavhengige kan vi leve vel med – så lenge pengene de spiller bort havner i det statlige tippeselskapet.