For noen er det bekvemmelighetsgrunner som gjør at beltet ikke festes ved kortere turer, det er alvorlig nok. Mer alvorlig er det likevel at det i enkelte ungdomsmiljøer gir status å kjøre uten belte uansett omstendigheter rundt kjøreturen.Så kan de av oss som er kommet til skjells år og alder spekulere i hvordan det kan bli slik etter at budskapet om at det ikke er tøft å være død, er hamret inn i den ene ungdomsgenerasjonen etter den andre. Har all opplysningsvirksomhet vært drevet forgjeves, eller har ikke virkemidlene i det forebyggende arbeidet vært sterke nok. Vi kan saktens undres når vi ser at unge mennesker med åpne øyne utsetter seg for den sikkerhetsrisiko som kjøring uten bilbelte, representerer.Vi har alle behov for å prøve grenser og for å søke spenning utover det hverdagens opplevelser kan gi oss. Men når dette skjer med trafikken som arena og livet som innsats, er det all grunn for samfunnet til å slå ned på uvesenet. Av alle de tekniske innretninger og trafikksikkerhetstiltak som er introdusert gjennom tidene, er bilbeltet det som uten sammenligning har størst effekt. Derfor er det god grunn til å stå på for å fremme bruken av det. All honnør til Trygg Trafikk og Statens vegvesen som har gjort mye på opplysningssiden. Nå ber vi om at kontrollene må bli flere og hyppigere.Etter at ulykkestallene mange år på rad falt i forhold til trafikkmengden, har vi den siste tiden opplevd en foruroligende økning i antallet ulykker på norske veier. Dette året har også begynt meget dårlig, ikke minst i Agder-fylkene. Denne utviklingen er det maktpåliggende å snu. Hadde like mange dødd i tog-, fly— eller skipsulykker årlig som på veiene, ville vi aldri ha akseptert det. Men når det gjelder veitrafikken, synes dessverre publikums reaksjonsevne å være sløvet av stadige ulykkesmeldinger.Vi har ingen patentoppskrift på hvordan ulykkestallet skal krympes. Trafikkulykker har mange årsaker og må forebygges på mange fronter. Men når det slurves med den helt elementære sikkerheten som bilbeltebruken innebærer, sier det seg selv at det må tråkkes til både med mer forebygging og skarpere reaksjoner.Målet må være at alle bruker belter og at ulykkestallene igjen går nedover. Ungdommen har behov for å oppleve fart og spenning, men det må skje i betryggende former. Kanskje er det noe her som vårt ellers ganske risikofrie samfunn ikke byr dem. Dermed oppstår det subkulturer hvor det å leke med døden blir en fast bestanddel i en norm. Slik ønsker vi ikke å ha det. (Jun 1 1999 8:55)