Samme Klungland var sentral for en snau måned siden, da regjeringspartiene og Ap skapte stortingsflertall for å legge én gassledning inn Trondheimsfjorden og en annen til Grenland. Så ingen skal kunne klage på kvindølens engasjement i disse viktige energi— og industripolitiske sakene.

Som Rolf Terje Klungland ser vi gjerne økt, oljesmurt aktivitet i det sørlandske næringsliv. Helt siden 1960-tallet har Rogaland dratt av gårde med det meste i Sør-Norge - delvis fordi Kristiansand ikke ønsket å delta aktivt i oljeeventyret i dets innledende fase. Spørsmålet blir hva som er mulig å få til i dag.

Først det med ilandføring.

Skulle kommende høsts leteboring sør og vest for Farsund-bassenget gi drivverdige funn, må oljen helt riktig til land. Den må nemlig raffineres fra råolje til en lang serie petroleumsprodukter. Da er saken at Norge har overkapasitet på raffinering. Et raffineri er stengt ned i Stavanger-området, Mongstad og Kårstø kjører ikke på full kapasitet. Og alle som er i stand til å huske tilbake til 1980-tallet, vil minnes føljetongene om kostnadsoverskridelser på Mongstad. «En mong» var jo et begrep, og en tydelig demonstrasjon av hvilke enorme investeringer et oljeraffineri innebærer. Vi antar at heller ikke Rolf Terje Klungland ser for seg å bygge et nytt raffineri på Lista.

Naturgass fra borehull utenfor Lista-landet kommer langt på vei i samme kategori. Den må komprimeres og kjøles ned for å kunne transporteres til brukerne. Det er nettopp et slikt anlegg som bygges på Melkøya i Hammerfest i disse dager. Det skal ta i mot gass fra Snøhvit-feltet og krever investeringer på flere titalls milliarder kroner. Da hører det riktignok med til historien at det skal bygges mer infrastruktur enn hva som vil være nødvendig på Lista.

Da har vi større tro på et stikk inn til Sørlandet fra en gassledning til Grenland, sannsynligvis med utgangspunkt på Kårstø. Det ligger i stortingskompromisset at staten skal bidra med penger for å få denne nye og viktige infrastrukturen på plass. Dagens Næringsliv har ytret seg kritisk til slik bruk av offentlige midler, men denne gangen er vi ikke enig med vår rosa kollega. Vi mener at det nettopp er en offentlig oppgave å bidra til infrastrukturbygging, og at dette prosjektet er fremtidsrettet. Sørlandets utfordring blir å fremskaffe mange og store nok brukere av gassen. Landsdelen har tre industriklynger med tyngde: Lista-regionen med GE Healthcare i Lindesnes inkludert, samt Kristiansand og Birkeland. Selv i sum blir det imidlertid i snaueste laget. Vi skulle så gjerne se en skikkelig tung gassbruker i tillegg.