Få dager før julerushet starter, varsler flygelederne en forverring av trafikkavviklingen. All erfaring tilsier at trusler fra den kanten ikke er tomme.

Mandag nådde kaoset nye høyder da Per Christian Haraldsen, lederen for Oslo kontrollsentral, forlot sin stilling på dagen. Han hadde vært i jobben i tre uker. Haraldsens begrunnet sin oppsigelse med at samarbeidsforholdene ved sentralen er så dårlige at det kan gå ut over flysikkerheten.

Ikke uventet beskylder Avinor-ledelsen og flygelederne hverandre for å ha ansvaret for flykaoset. Vi skal ikke her ta stilling til hvem av partene som har mest å svare for, men sikkert er det at det er en uskyldig tredjepart som er den skadelidende. Flypassasjerer opplever stadige forsinkelser og kansellerte avganger.

Sykefraværet blant flygelederne har ligget på et svært høyt nivå helt siden det ble vedtatt å legge ned kontrollsentralen i Røyken. Ifølge NRK økte fraværet fra 3,6 til 10,5 prosent etter at avgjørelsen ble kjent. Norsk Flygelederforening benekter at det høye sykefraværet handler om en aksjon. Spørsmålet er om flygelederne blir trodd av stadig flere frustrerte og sinte flypassasjerer.

Norsk Flygelederforening er en sterk organisasjon. Og historien har vist at den ikke skygger unna aksjoner for å få gjennom sine krav. Der andre fagorganiserte splittes eller firer på kravene, står flygelederne knallhardt på sitt. I forbindelse med kaoset som nå hersker, finner foreningen det betimelig å forklare alle forsinkelsene og kanselleringene med mangel på flygeledere. Er dette del av strategien for å presse opp lønningene i kommende tarifforhandlinger?

Flygeledernes hardkjør rammer Avinor-ledelsen, som har måttet tåle bitende kritikk for kaoset i flytrafikken. Avinor-ledelsen kan da heller ikke løpe fra sitt ansvar. Samtidig tøyer flygelederne strikken for langt. Det er ikke troverdig når vi stadig får høre at andre er skyld i kaoset. Flygelederforeningen fremstiller seg som ufeilbarlig, og viljen til å bidra til løsninger synes helt fraværende. Ukulturen i flygelederforeningen må kommes til livs om det skal bli ro. Monopolet flygelederne har, krever ansvarsfull ledelse. Lederne svikter når de bruker posisjonen til å lamme et lands transportsystem i luften. Slik får også flygelederne folk flest mot seg.