For kunstneren selv, som ganske nylig har avsluttet en utstilling i Sverige, må dette året ha fortonet seg meget spesielt. Først en stor, godt besøkt utstilling på Henie Onstad Kunstsenter, før han kuraterte utstillingen Polykromer på Bomuldsfabriken Kunsthall med seks utvalgte malere. Så kom den triste meldingen om at hans jevngamle trofaste venn og dyktige rammemaker gjennom flere tiår hadde avgått ved døden. Rickhard var i dyp sorg. For virkelig å forstå hvor viktig Harald Farup Olson var faglig for Rickhard, må man sette seg inn i hvordan kunstneren forholder seg til innramming av bilder. Det finnes bøker der dette temaet blir utdypet. Rammen er en viktig og integrert del av kunstverket, og skal ikke byttes etter eget forgodtbefinnende.

Sannsynligvis kunne ikke tidspunktet vært bedre da Leonard Rickhardfikk Anders Jahres Kulturprisfor 2015. Priser kan det komme ny kraft ut av. Slik det trolig ble for Edvard Munch(1863-1944) mens han lå innlagt på dr. Jacobsons nerveklinikk i København i ca sju måneder. Behandlingen i Danmark virket godt, og kunstneren var svært aktiv under oppholdet. Meldingen om at hjemlandet ville hedre ham med en av Kongens medaljer, gled nok inn som en forsterkende positiv effekt. Våren 1909 var det en ny og optimistisk Edvard Munch som satte nesa hjemover. Med venners hjelp havnet han i Kragerø, og ganske snart kom han inn i konkurransen om utsmykningen av Universitetets Aula i hovedstaden. Etter mye bråk og harde fronter kunne Aulaen endelig innvies i 1916. Og det var Munchs bilder som altså var rammen rundt utdelingen av hovedprisen til Toril Kove og Leonard Rickhard, samt til to yngre prisvinnere.

Leonard Rickhard ser nå ut til å ha fått mer interesse for utlandet. Sverige nå i høst, og en stor utstilling i Aarhus i Danmark i 2016. Dessuten ga et tysk forlag ut en praktbok om kunsten hans på tre språk i 2012. Munch fikk sitt internasjonale gjennombrudd i Tyskland i 1892, ca 29 år gammel. Hva med Leonard Rickhard? Er han også på vei til Tyskland, tro? Men før den tid skulle jeg ønske å se kunsten hans fylle hele Kristiansand Kunsthall; et sted med utstillingsrom som egner seg svært godt.