Hvis Kristiansand skal fylle rollen som Sørlandets hovedstad, må vi legge bak oss forestillingen om hvite småhus i idylliske eplehager. Kristiansand er ikke, og kan aldri bli en liten landsby.

For noen tiår siden vedtok politikerne dagens fortettingspolitikk. Den har gitt en lite planlangt og dårlig samordnet oppblomstring av eneboliger og rekkehus i tidligere eplehager. Følgen har vært dårlig arealutnyttelse, vanskelige parkeringsforhold og et veisystem som ikke er tilpasset utfordringen.

Tiden er overmoden for et nytt regime. Heretter må det tenkes stort og overordnet slik at fremtidig utbygging blir best mulig tilpasset samfunnets behov. Dette krever at det lages overordnede reguleringsplaner for store arealer, slik at vi fremover unngår det klattete utbyggingsmønsteret vi hittil har hatt.

I dette lyset er det flott at byens plan— og bygningssjef har krevd en helhetlig reguleringsplan for utvikling av Jaktodden i Vågsbygd. Her foreslår firmaet Jaktodden terrasse AS å bygge inntil tolv lavblokker med til sammen 108 leiligheter. Arkitekten som skal brukes er den samme som tegnet den blokken som allerede er reist i Auglandsbukta, så det borger for at bygningsmassen kan få et likt og helhetlig uttrykk.

Det er et sterkt behov for lavblokker i Vågsbygd, både sett i lys av at folk etterspør en slik boform, men også fordi byen trenger en rasjonell utnyttelse av begrensede arealer. Det er samfunnsøkonomisk ulønnsomt å spre befolkningen tynt utover store landområder i store eplehager.

Derfor er det utmerket at det planlegges mange lavblokkprosjekter i Vågsbygd, passelig nær bykjernen og rimelig tett på metrobussens rute.

Det er imidlertid en aldri så liten hake ved prosjektene. De fører til mer trafikk. Og ettersom dagens veisystem i Vågsbygd er i ferd med å bryte sammen i rushtrafikken, er det helt prekært å forsere utbyggingen av ny vei gjennom bydelen.