Atv kan være et nyttig verktøy i beitearbeid, jakt, landbruk og jordbruk. Vi vet jo at reineiere i mange år har vært flittig brukere av atv-er. Men gøy— og morobruken har forlengs overtatt for nyttebruken, dessverre. Dette har igjen ført til en rekke dødsulykker og andre alvorlige ulykker. De fleste synes å være knyttet til alt annet en nytte.

I en tid der det stilles strengere og strengere krav til sikkerhet i bil, og traktorer for den saks skyld, er det merkelig at det virker som om fri bruk av atv er greit. På disse fire- eller sekshjulingene sitter man helt ubeskyttet, og de er i tillegg meget fristende å bruke i litt røft terreng. Dette helt uten offentlig kontroll.

Mange vil kanskje hevde at sikkerheten på en atv kan sammenlignes med den på en moped eller motorsykkel. Forskjellen er jo at man må gjennom en grundig, spesifikk kjøreopplæring før man kan bruke en tohjuling. I tillegg brukes en motorsykkel hovedsakelig på offentlig vei, brukes den i terrenget er det som regel under tilsyn og grundig veiledning.

Det er ikke å ta for hard i å si at det er cowboytilstander rundt atv-buken. En atv har blitt et nytt leketøy og brukes deretter. Og enkelte brukere mangler tydeligvis elementær kunnskap om kjøring av redskapen. En atv virker heller ikke å være verdens mest stabile vogn.

Regelverket rundt bruk av atv virker uoversiktlig og mytene om hva som er lov og ikke er mange. Derfor er det prisverdig at Vegdirektoratet endelig tar dette på alvor, og vurderer en innføring av førerkort. Bruken av atv-er må reguleres på en helt annen måte enn i dag.