I en slik virkelighet skulle en tro det ville bli satset på alle områder som kunne redusere bilbruken. I stedet opplever vi det motsatte. Vest-Agder Kollektivtrafikk har bedt om at bussprisene øker med ti prosent neste år. Fylkesrådmann Tine Sundtoft vil ikke røpe hva hun går inn for, men torsdag legger hun fram sitt budsjettforslag.

Millioner av kroner er investert i bussmetroen for å få folk til å velge buss fremfor privatbil. Mye er også gjort for å tilrettelegge for myke trafikanter. Men den sterke veksten i biltrafikken lar seg ikke bremse. Tiden bør være inne til å tenke nytt og annerledes.

LAVERE PRISER på bussen og hyppigere avganger må utprøves. Gratis buss kunne ha vært et interessant eksperiment. Den belgiske byen Hasselt, på størrelse med Kristiansand, innførte gratis busstransport i 1998. I løpet av fire år tok ti ganger så mange innbyggere buss i forhold til tidligere. Gratis buss og hyppige avganger var nøkkelen til suksessen.

Det er slett ikke nødvendig å gå like drastisk til verks som Hasselt. Men hva med å halvere billettprisene? Tur/retur Vågsbygd-byen koster i dag 50 kroner. Det samme er taksten fra Søm og Torridal. Laveste billettpris til Oslo er 49 kroner. I lys av dette synes prisene i Kristiansand å være for høye. Men de kan bli enda høyere. Vårt forslag er å senke takstene og øke antall avganger. Da vil folk oppleve bussen som et reelt alternativ til privatbilen.

ORDFØRER Jan Oddvar Skisland er villig til å bruke kommunale penger for å holde bussprisene nede, selv om buss er et fylkeskommunalt ansvar. Da bør fylkeskommunen også bevilge mer. Samtidig må det være mulig å presse busselskapet til større effektivitet. TK Brøvig AS har monopol på bussdriften i Kristiansand til 2009. AS Bussen gikk med vel seks millioner kroner i overskudd i fjor. Forutsetningene for et bedre og billigere busstilbud er til stede. Det er viljen det kommer an på.