Avgjørelsen er endelig, og havnestyret må behandle rederiets forslag til seilingsplan på nytt. Det betyr at hurtigferjen Fjord Cat kan være tilbake i Kristiansand i løpet av kort tid.

Kystverkets avgjørelse er et knusende nederlag for Kristiansand havn og styrets håndtering av konkurranseforholdene i ferjemarkedet. Havnestyret kan ifølge Kystverket ikke forlange at «rederier som driver ferjevirksomhet skal ha et helårstilbud for gods og passasjerer». Lite tyder på at havnestyret har latt hensynet til de reisende være bestemmende da dette vedtaket ble gjort.

For havnestyreleder Terje Frigstad bør avgjørelsen i Kystverket være en tankevekker. Han uttalte i oktober i fjor at «åpner vi for kun sommerdrift, torpederer vi for et selskap som har investert for én milliard i ny båt. Det er ganske tøft å dolke Color Line i ryggen nå.»

Å slippe til et konkurrerende rederi på den lukrative strekningen over Skagerrak i sommersesongen handler ikke om å dolke noen i ryggen. Det havnestyret har gjort, er å favorisere Color Line på en uakseptabel måte og i realiteten gitt rederiet monopol på ferjetrafikken til og fra Danmark i vår del av landet. De som taper mest på dette, er de reisende. Transportmonopoler er gjerne til ulempe for forbrukerne. Det viste seg også da SAS Braathens var enerådende på innenlandsrutene på Kjevik.

Konkurranse og økt kapasitet på strekningen Kristiansand-Nord-Jylland om sommeren skaper større trafikk enn én aktør får til alene. Det er bra for forbrukerne i Norge og andre land – og det gir arbeidsplasser. Color Line seiler med fullt belegg i sommermånedene, og en mindre konkurrent kan ikke gjøre store forskjellen. Og med bakgrunn i manglende trafikkgrunnlag for én ferje i vintersesongen, er det vanskelig å skjønne at havnestyret er så opptatt av at også konkurrenter skal ha helårsdrift. For det vil bare føre til enda mer ledig kapasitet på vinterseilingene.