Giske uttaler i VG at det rett og slett ikke går an at så mange over så lang tid er uten et fungerende mobilnett.

Baksaas har måttet svare for hvorfor han ifølge Dagens Næringsliv valgte å bli værende på en 50-årsfeiring i København i stedet for å dra hjem til Norge under krisen. Med stor pinseutfart, flomkaos og ødelagte veier på Østlandet var dette en alvorlig feilslutning. Folk hadde ikke mulighet til å komme i kontakt med hverandre, og mobilbruddet skapte mye unødig frustrasjon og bekymring. Fraværet av toppsjefen kan lett tolkes som at han ikke tok problemene og de mange berørte på alvor.

Mobilkollapsen viser hvor sårbart vårt samfunn er. Og ikke minst hvor sårbare tekniske innretninger kan være. At det tok mer enn et halvt døgn før mobilnettet igjen var oppe, er urovekkende. Det er også bekymringsfullt at Telenor heller ikke hadde fungerende reserveløsninger. Både med tanke på krisehåndtering og forebyggende tiltak har Telenor avslørt grove mangler.

Det er verken betryggende eller tillitvekkende at Telenor fikk så store problemer da Norge opplevde den mest omfattende krisen etter at mobilnettet ble bygget ut. At feilen ennå ikke er funnet, setter selskapet i et enda mer negativt og tvilsomt lys.

I dag leverer Telenor en foreløpig rapport til Post— og teletilsynet om mobilkrisen som rammet nasjonen i starten av pinsehelgen. Der vil trolig også årsakssammenhengen bli berørt. En konsekvens av det som skjedde, må føre til at myndighetene stiller strengere krav til rutiner og alternative løsninger om noe lignende skulle skje igjen.

Konsernsjef Baksaas sin stilling kan bli et tema. Om han må gå som følge av skandalen, gjenstår å se. Hovedansvaret kan han som toppsjef ikke løpe fra. Heller ikke at han valgte å bli i utlandet under krisen. Uansett utfall av lederdiskusjonen, kommer det til å ta tid før Telenor klarer å gjenoppbygge tillit og troverdighet hos mobilbrukerne.