At kassebeholdningen er i ferd med å nå det absolutte nullpunkt, bidrar til å øke tidspresset for hæren av advokater og konsulenter som bruker denne sommeren til noe som i realiteten er gjeldsforhandlinger.

Sevan er Arendals næringsmessige stolthet. Selskapets sylinderformede plattformer har høstet fortjente lovord fra hele den globale olje— og gassektoren. Sevan – og Assuranceforeningen Gard, i en helt annen bransje – har satt Arendal på verdenskartet. Kristiansand har sine ledende boreteknologibedrifter, Arendal har et tilsvarende miljø innen offshore laste-, losse- og forankringsløsninger. I det miljøet fødtes Sevans flotte teknologi.

Finansene er det altså verre med. Kombinasjonen av et ambisiøst investeringsprogram, en serie kostnadsoverskridelser, mangel på egenkapital og altfor dyr lånegjeld gjør at konsernet vakler på randen av fallitt. Selskapet som var verdsatt til 17,6 milliarder kroner på Oslo Børs på det høyeste i 2008, er blitt en verdimessig ubetydelighet og et favorittobjekt for kortsiktige spekulanter.

Skal Sevan komme seg inn på trygg grunn igjen, må det lykkes med en formidabel restruktureringsjobb. Investorer som har ytt Sevan lån gjennom å kjøpe andeler i obligasjoner, må godta å få aksjer i stedet – aksjer som bare vil være verd en brøkdel av det opprinnelige lånebeløpet. Den resterende obligasjonsgjelden må få forlenget løpetid og redusert rente. I tillegg trengs anslåtte én milliard kroner i frisk egenkapital.

Sevans kreditorer sitter altså med nøkkelen. Skal de godta å ta store tap gjennom en restrukturering, må det være fordi de anslår tapet i en konkurs til å være enda større, og fordi de har tiltro til at Sevan vil klare seg på sikt. Det siste gjelder selvsagt også for dem som måtte være villige til å stille med ny aksjekapital.

De store bedriftene i Sørlandets offshorerettede teknologiklynge, Sevan Marine inkludert, skaper uvurderlige ringvirkninger i landsdelen. Underleverandører får oppdrag og bygger kompetanse. Vi håper Sevan klarer seg.