Beboerne på Randøyene er opprørt over at Kristiansand kommune ilegger dem nye restriksjoner i form av økte kostnader. Først ble de 18 husstandene hardt rammet ved kommunens omtaksering av eiendommene i forbindelse med endrede nivåer for eiendomsskatten. Som en følge har enkelte husstander på Randøya fått økt skatten med 15.000 kroner.

Nå foreslår byingeniøren i tillegg endringer i båthavnen i Kongshavn, som innebærer at det blir færre båtplasser der i tillegg til at prisen blir forhøyet fra dagens sats på 75 kroner til 4.500 kroner per husstand. Saken skulle vært behandlet av byutviklingsstyret i går, men ble utsatt fordi politikerne ønsker en befaring på stedet.

Her er det ikke snakk om en valgfri fritidssyssel.

Det denne saken i bunn dreier seg om er verken byingeniørens ønske om regnskapsbalanse eller en slags forestilt rettferdighet for kostnadsfordeling ved bruk av kommunens båtplasser, men om hvorvidt Kristiansand kommune ønsker fast bosetting på øyene. I Kristiansand er det i dag kun Randøyene i Skippergata som har fast bosetting som er avhengig av kommunikasjon med båt, etter at Flekkerøya ble landfast med tunnel.

Saken dreier seg altså om hvorvidt Kristiansand vil legge til rette for å bevare denne siste bosettingen, eller ikke. I tillegg har saken en etisk side ettersom kommunen har åpnet for at familier har investert store summer i boligene på øyene.

Å ilegge randøybeboerne ekstra kostnader vil kanskje ikke umiddelbart forårsake en massiv flyttestrøm, men vil på sikt kunne føre til at yngre generasjoner finner den veiløse tilknytningen til fastlandet for komplisert og kostnadskrevende.

For den enkelte familie på Randøyene må det oppleves dypt urettferdig å bli utsatt for en tenkning der deres boforhold sidestilles med andre kristiansanderes bruk av lystbåter til fritidsbruk. Her er det ikke snakk om en valgfri fritidssyssel som kommunen skal ta seg betalt for å legge til rette for, men om en helt nødvendig infrastruktur som beboerne på Randøyene er avhengige av for å bli boende. Båtplasser på fastlandet er en nødvendighet for dem på linje med veier, broer og tunneler for den øvrige befolkningen. Dette kan kommunen ikke vri seg unna ved å henvise til at andre båtplasseiere må betale for anlegg til sine lystbåter.