HVER TIENDE ELEV i norsk skole mobbes av læreren. Det viser Elevundersøkelsen 2008, som NRK omtalte onsdag. Resultatet er like alarmerende som det er nedslående. Mye er gjort de siste årene for å stoppe at elever mobber hverandre på skolen – lite eller ingenting for å stanse voksne som mobber elever.

Skolen er elevenes arbeidsplass hvor de tilbringer mange timer hver dag. Som de voksne har elever også krav på et arbeidsmiljø hvor de opplever å være verdsatt og at det er godt å være. Nulltoleranse for mobbing bør det være på alle arbeidsplasser. I skolen er det ekstra viktig, for elever som utsettes for sårende og nedsettende kommentarer, kan bli utrygge, engstelige og kjenne seg mistilpasset. Både for den personlige utviklingen og læringsutbyttet kan mobbing være helt ødeleggende.

LÆREREN ER EN viktig rollemodell for elevene. Forskning om mobbing viser at måten læreren opptrer på overfor elevene er avgjørende for hvordan elevene behandler hverandre. Det betyr at hvis læreren selv mobber, oppfatter elever det som legitimt om de også gjør det. I lys av mobbingen Elevundersøkelsen avdekker er det vanskelig å skjønne at det ikke foreligger planer for å stoppe læreres mobbing av elever.

Tidligere i år skrev Hjem & skole om lærere som mobber elever. Det ble referert til undersøkelser som viser at spesielt minoritetsspråklige barn og unge opplever mobbing fra læreren som et problem. For elever med fremmedkulturell bakgrunn kan møtet med norsk skole være vanskelig nok om de ikke også utsettes for mobbing fra lærerens side.

Å FOREBYGGE MOBBING, trakassering og intoleranse i skolen er et ledelsesansvar. Det er ledelsen ved den enkelte skole som står nærmest til å gjøre noe med problemet. Også når det gjelder lærere som mobber elever. Vi kan se at det kan være ubehagelig for ledelsen å gripe inn overfor en lærer som mobber, men det må likevel gjøres. Hvis ikke, vil bare problemet vokse seg større. Det er misforstått kollegialitet hvis en unnlater å ta affære og godtar en lærers maktmisbruk overfor elever. Slår skolenes ledelse ring om læreren fremfor eleven, vil foreldre og foresatte oppleve at de møter veggen om de forsøker å ta opp mobbingen med skoleledelsen.