Det er ikke hverdagskost at en statsråd kommer med en så kraftig smekk over fingrene til partifeller i egen landsdel. Når det i tillegg skjer i en så betent sak som utbyggingen på

VidarUdjus_NETT.png

Støodden, vekker det ekstra oppsikt. For selv om Sundtofts uttalelser er en kommentar til de ansattes ønsker om langt flere parkeringsplasser, er budskapet hennes stikk i strid med Hans Otto Lunds.

Det er ikke hverdagskost at en statsråd kommer med en så kraftig smekk over fingrene til partifeller i egen landsdel.

Støodden handler for gruppeleder Lund og resten av den politiske ledelsen i Kristiansand først og fremst om arbeidsplasser, og alt som følger med dem. For enhver kommune vil det være viktig å legge til rette for ønskemålene til en så stor arbeidsgiver. Derfor har kommunen hittil valgt å strekke seg langt. Så langt at det ikke bare er de som står i fare for miste utsikten som mener utbyggerne i dette tilfellet har fått tillatelser andre utbyggere bare kan drømme om. Å legge til rette for Sørlandets største kontorbygg med 1700 ansatte så langt fra bussmetroaksen, er ett av ankepunktene mot planene.

Og her kommer Sundtoft inn. Det er bare en knapp uke siden klima— og miljøvernministeren satt sammen med Erna Solberg og halve regjeringen på den store klimakonferansen i Oslo. Der var bekymringen stor for at Norge ligger langt etter skjema hvis vi skal nå klimamålene innen 2020. Noe alle syntes enige om, var at samfunnsplanleggingen fremover på en helt annen måte må ta klimahensynene på alvor.

Sundtoft setter situasjonen på spissen når hun peker på at færre parkeringsplasser er et av de viktigste virkemidlene Kristiansand kommune har for å få flere til å ta buss.

En av de som understreket dette var Oslos byrådsleder, Stian Berger Røsland. Høyre-politikeren pekte på at byene må spille en aktiv rolle hvis klimamålene skal nås. Det gjelder også Kristiansand, som i andre sammenhenger gjerne vil behandles som en storby.

Sundtoft setter situasjonen på spissen når hun peker på at færre parkeringsplasser er et av de viktigste virkemidlene Kristiansand kommune har for å få flere til å ta buss. Tør hennes partifeller i Sørlandets hovedstad da tillate flere hundre nye parkeringsplasser på Støodden?

For utbyggingsmotstanderne i området seiler nå hensynet til klimaet opp som deres største håp.