På scenen står fremragende sangere — blant andre to lokale, Anne Margrethe Punsvik Gluch og Hilde Haraldsen Sveen, sammen med Kristiansand Symfoniorkester og Kristiansand Kammer- og Operakor. Dirigenten, Terje Boye Hansen, har på forhånd sagt at dette vil klinge flott.Men enda viktigere enn klangen, er det at Opera Sør presenterer originalt og ukjent stoff for et stort publikum. Det sies at Borgstrøms musikk er interessant og viktig. Han skriver godt for instrumentene og evner å bygge fine spenningsbuer, både i helheten og i den enkelte scene, og han går dessuten litt nye veier i instrumentkombinasjoner. Det finnes ingen tradisjon for hvordan en Borgstrøm-opera skal synges. Nå er det Opera Sør som skaper denne tradisjonen.Opera Sør fortjener stor anerkjennelse for å sette opp en opera som aldri før er fremført. Normalt ville det være en oppgave for Den Norske Opera å sette opp ukjent norsk musikk, men denne gangen har Opera Sør vist vei helt på egen hånd.Det finnes flere «glemte» norske operaer. Som regel presenteres norsk publikum for internasjonale klassikere fra 1800-tallet. Det hører til sjeldenhetene at ukjent stoff presenteres på norske scener. Kanskje kan urpremieren i Kristiansand vise vei til flere ukjente operaer?Kveldens operabegivenhet gir anledning til å minne om en lokal komponist som fortjener å bli hentet fram fra glemselens slør. Gerhard Schjelderup, født 17. november 1859 i Kristiansand, er karakterisert som operakomponisten fremfor noen i norsk musikkhistorie. Han satset på opera i en tid med dårlige vilkår for oppførelse i Norge. Schjelderup var hele sitt liv en utrettelig forkjemper for operasaken. Den gangen manglet Norge både operatradisjon og en fast scene, og derfor var Schjelderups kamp for operasaken nærmest dømt til å mislykkes. Som operakomponist var han født i feil land og skrev musikk i feil genre til feil tid. I likhet med Borgstrøm formidlet Schjelderup, som bosatte seg i Tyskland, internasjonale impulser på tvers av norskhetsbegeistringen fram mot 1905. Han bidrog ikke til konstruksjonen av norsk kulturell identitet, noe som svekket hans gjennomslag her hjemme.I dag, 100 år etter at Gerhard Schjelderup var på toppen av sin karriere, er kanskje tiden inne til å sette opp minst ett av hans mange verker?Utfordringen går til Opera Sør - gjerne i samarbeid med Den Norske Opera.