Selvsagt skal man betale for innhold, men jeg synes ikke det er riktig med en prismodell hvor de digitale abonnentene skal sponse de betydelige merkostnadene Fædrelandsvennen har med logistikken rundt papiropplaget.

Prisforskjellen

Det er jo det som skjer med dagens modell så lenge prisforskjellen kun er kr 95 pr måned mellom et komplett og et digitalt abonnement, dvs at man betaler i underkant av kr 4 pr papiravis for trykking og distribusjon av ca 24 papiraviser med diverse vedlegg per måned. Dette er billig for papiravisen, uansett innhold; for billig!

Les også :

Det er jo opplagt at de rene, digitale abonnentene da sponser store deler av mellomlegget mellom inntekten på ca kr 4 per avis og de reelle, samlede kostnader med å få samme avis ut til folket. Dette er på grensen til bondefangeri fordi jeg som kunde blir lokket til å ta et komplettabonnement istedenfor et rent digitalabonnement på grunn av den lave prisforskjellen. Dette må være bevisst prispolitikk for å holde papiropplagene så (kunstig) høye som mulig.

De reelle kostnadene

Ljøstad skriver videre i en epost til meg at «det vi jobber mot er å finne papirets naturlige plass ved siden av nettavisene». Med den lange trykke— og distribusjonstiden papiravisene nå er underlagt fra sine eiere har de mistet mye av sin aktualitet som nyhetsmedium. De fleste nyhetssaker har man allerede hørt om på radioen eller lest på nettavisen før det kommer på trykk i papiravisen. Da står man i realiteten igjen med en avis bestående av markeds- og dødsannonser, kunngjøringer, lokalt trivia og innkjøpt feature fra samarbeidende redaksjoner samt analyser, kronikker og leserinnlegg. I en sunn markedsøkonomi bør man ikke holde produkter som ikke bærer seg selv kunstig i live. Spørsmålet blir om folk er villige til å betale en pris som reflekterer de reelle kostnadene for et slikt papirprodukt dersom det ble produsert og forsøkt solgt uten subsidier fra de digitale abonnentene? Eller skal dette innholdet overlates til gratisavisene som fullfinansieres ved hjelp av markedsannonser?

Mener derfor at avishusene snart bør innse at papirmodellen er død, ta konsekvensen av det ved å fokusere på å lage enda bedre digitale produkter, til priser hvor sponsing av fortidens forretningsmodell er utelatt. Samtidig vil man også bidra kraftig til det grønne skiftet når all energi som medgår til trykking og distribisjon av papiravisene (og returpapiret de utgjør) utgår.