27. mai la Statens vegvesen fram sin konseptvalgutredning for E 39. Vegvesenet tar for seg kriterier for en ny vei, og utreder ulike alternativer. Blant kriteriene er:

25 prosent lavere reisetid

Gevinst på minst 1 mrd. for godstransport

20 prosent færre dødsfall.

Rødt mener at det klare og suverene kriteriet skal være å forhindre trafikkulykker. Det haster med å redde menneskeliv på veien. Derfor må man i første omgang senke hastigheten på farlige strekninger, og sette inn midlertidige midtdelere der det er mulig. Samtidig må de farligste strekningene prioriteres, og enten bygges ut, eller erstattes av to-/trefeltsveier med midtdelere så raskt som det er gjennomførbart. Vi vet at to-/trefeltsvei krever mindre areal og tar kortere tid å bygge ut enn firefeltsvei. Mens en firefelts motorvei blir planlagt og bygd, kan liv gå tapt – liv som kunne spares ved en raskere og rimeligere løsning.

I utredningen er det reelt sett tre alternativer som blir vurdert: «Vegnormalkonseptet», «Midtrekkverkskonseptet» og «Firefeltskonseptet». Alternativene blir vurdert i forhold til forventet trafikkvekst fram mot 2040. En annen viktig faktor, er den høye tettheten av vogntog på strekningen.

Det er ikke tilstrekkelig å planlegge framtidas vei i forhold til disse faktorene. Samtidig som E 39 planlegges utbygd, må man planlegge hvor traseen for høyhastighetsbanen på strekningen Oslo – Kristiansand – Stavanger skal ligge. En høyhastighetsbane som følger tettstedene langs kysten, vil gjøre tog mer konkurransedyktig i forhold til privatbil. Samtidig åpner det seg helt nye muligheter med tanke på godstog langs eksisterende linje, og på ny togstrekning. Trafikksituasjonen på Sørlandet vil se helt annerledes ut i 2040, og Rødt mener derfor at det blir feil å bygge vei med «business as usual»-tankegang.

Statens vegvesen anbefaler midtrekkverkskonseptet, som vil si midtdelere på hele strekningen Søgne-Ålgård, samt firefeltsvei mellom Søgne og Vigeland. Utredningen deres konkluderer med at midtrekkverkskonseptet er best samfunnsøkonomisk. Rødt støtter fullt opp om viktigheten av midtdelere på hele strekningen. Samtidig mener vi Statens vegvesen i for stor grad legger vekt på dagens estimat for trafikkøkning, og på behovet for tidsbesparelser. Rødt mener at man må se konkret på planene for midtrekkverkskonseptet for å finne ut hvor det må bygges helt ny vei for å bedre sikkerheten, og hvor det holder å utvide eksisterende vei og montere midtdelere. Vi mener strekningen Søgne-Vigeland må bygges ut til to-/trefeltsvei med midtdelere.

I utredningen har man konkludert med at fire felt gir færre ulykker enn to-/trefeltsvei med midtdelere. Grunnlaget for dette er at midtdelerkonseptet inneholder ettløpstunneler uten midtdelere, fordi regelverket ikke tillater midtdelere i tunneler. Rødt går inn for at spesielt lange tunneler må bygges parallelt med to løp. Følger man dette prinsippet, vil tofeltsvei med midtdelere være en sikrere løsning enn firefeltsvei, blant annet som følge av lavere hastighet.

Fire felts motorvei er en dårlig løsning av flere grunner. For det første representerer økt hastighet større sannsynlighet for alvorlige ulykker. Veier med høy hastighet gir også mange, spesielt eldre bilister et ubehag. Kostnadene knyttet til firefeltsvei er svært høye. Samfunnsøkonomisk er det derfor firefeltskonseptet en dårlig løsning sammenlignet med midtrekkverkskonseptet.

Et annet viktig moment, er at en større og raskere vei vil føre til flere bilister på veiene. Dette har flere bivirkninger. Blant annet fører dette til mer trafikk på sideveier, noe som kan føre til økt antall ulykker der. Flere reisende fører til økte klimagassutslipp. En firefelts motorvei kan også føre til at færre velger klimavennlige lyntog i framtida, spesielt på pendlerstrekninger.

Innlandsveiene i Vest-Agder og Rogaland er i dårlig forfatning. Strekninger som er farlig smale, eller som har mye telehiv, må utbedres. Veier i distriktene må ikke nedprioriteres på bekostning av en overdimensjonert og dyr fire felts motorvei langs kysten!

Ifølge SSB økte klimagassutslippene fra veitrafikken med 3,5 prosent fra 2009 til 2010. Samtidig har man skremmende lite fokus på klimagassutslipp i planleggingen av en helt ny veistrekning mellom to av Norges raskest voksende regioner, Kristiansand-regionen og Stavanger-regionen. Nasjonal Transportplan (NTP) har begrensning av klimagassutslipp som ett av sine mål. I den ferske konseptvalgutredningen fra Statens vegvesen nevnes ikke tiltak for å hindre økte utslipp med et eneste ord.

Vi vil rose utredningen for fokuset på park-and-ride, og gode kollektivknutepunkter. Dette er viktige tiltak for å gi folk realistiske alternativer til privatbilen på E 39. Samtidig er dette helt utilstrekkelig hvis målet er å redusere antallet privatbiler.

Rødt mener at det er helt nødvendig å bygge ut en god to-/trefelts E 39 med midtdelere på hele strekningen Søgne–Ålgård, og det haster! De farligste strekningene må prioriteres, og disse må trygges snarest. Sikkerhet er viktigere enn reisetid. Derfor må man se hvor man kan sikre veien fremfor å bygge nytt, så oppgradering av veien kan skje raskt. Samtidig som man bygger vei, trengs det fortgang i planleggingen av høyhastighetsbane på strekningen Oslo-Kristiansand-Stavanger. En slik bane vil være et alternativ til vogntog og pendlerbilisme, med andre ord et bra trafikksikkerhetstiltak.

Rødt krever en helhetlig og seriøs satsning på samferdsel i Vest-Agder. En utbygging for lyntog i kombinasjon med to— /trefelts trygg og god E 39 vil være en revolusjon i sørlendingers hverdag.