Kulturredaktør Karen Blågestad er ikke nådig i sin kunstkommentar i Fædrelandsvennen 29. august. Hun påstår at kommunalutvalget i Kristiansand ønsker "gammelmodig pynt" og ikke "kunst" i det nye rådhuskvartalet. Mitt ønske om ikke utelukkende å satse på "abstrakt kunst" karakteriserer hun som oppsiktsvekkende, og til og med "reaksjonært, ignorant og uvitende". Hun prøver å fremstille meg som en indolent tulling ved å skrive at jeg måtte lese opp kunstnernavn fra "jukselapp" i utvalgsmøtet. Hele kommunalutvalget var angivelig preget av manglende respekt for "kunstfaget", og at utsmykninger skal foretas av "mennesker som kan noe om det".

Arvid Grundekjøn

Kommunen investerer nær en halv milliard kroner i et nytt "rådhuskvartal"; byens mest kostbare og viktigste administrasjonsbygg med en rekke publikumsrettede funksjoner. Til utsmykkingsspørsmålet har jeg i denne omgang følgende kommentarer:

1. Jeg ble presentert en "kunstplan" for byggene som kun tok for seg tre delprosjekter, og ikke beskrev noe helhetsløsning for utsmykkingen. Det var for eksempel ikke beskrevet hvordan man hadde tenkt seg å benytte kunstsamlingene fra "det gamle rådhuskvartalet" eller eventuelt annen kunst som allerede er i kommunal eie. Det var derimot redegjort for et "direkteoppdrag" til en kunstner, et "konkurranseoppdrag" til tre kunstnere og plan om en åpen utsmykkingskonkurranse for et tredje område i nybygget. Jeg ønsket å få utarbeidet en helhetsplan for utsmykkingen, blant annet i respekt for de kunstverdier som kommunen allerede besitter, og jeg stilte spørsmål om hvorfor ingen av de fire kunstnere som var nevnt ved navn i kunstplanskissen hadde noe tilknytning til Kristiansand eller Sørlandet. (Freuchen har sørlandsbakgrunn og ble tatt med på listen etter at jeg hadde påpekt det totale fravær av sørlendinger). De eksempler på arbeider av de aktuelle kunstnere som var trykket i kunstplanen var i det vesentlige nokså lite figurative i sitt uttrykk, og jeg "innrømmer" at jeg stilte spørsmålet om det ikke var naturlig også å vurdere kunstnere med et noe mer figurativt uttrykk for del av kunstoppdraget, selvsagt uten at jeg ønsket å trekke noen forhåndskonklusjoner vedrørende dette.

Jeg liker dårlig kunstkonsulenter eller journalister som ber meg holde munn.

2. Kommunalutvalget har nå bedt om en "helhetsplan". Det er etter mitt syn ikke oppsiktsvekkende at vi ønsker å ha en helhetsplan for et så omfattende og viktig prosjekt før delprosjekter tildeles på de mest sentrale arealene i bygget. Etter mitt syn kan totalresultatet bare bli bedre om man ser tingene i sammenheng, og også lar gamle kunstskatter i kommunens eie spille sammen med ny kunst.

3. Det var en klar bekymring i kommunalutvalget for at sluttresultatet kan bli at sørlandske samtidskunstnere overhodet ikke blir representert i det nye rådhuskvartalet, som også bør være et utstillingsvindu for noe av den kreative, kunstneriske kraft som er til stede i byens og landsdelens egne kunstmiljøer. Jeg er ikke ute etter "gammelmodig pynt", men aktuelle arbeider fra noen av våre fremragende samtidskunstnere. Jeg synes kulturredaktøren er på ville veier om hun uten videre aksepterer at "mennesker som kan noe om det" ekskluderer alle "våre egne" fra å slippe til i dette viktige utstillingsvinduet som et rådhuskvartal er. "Kunstfaget" som hun refererer til er neppe en så eksakt vitenskap at det gir et klart saklig grunnlag for å si at utlendinger og personer fra andre landsdeler er så suverene at kunstnere fra kristiansandsregionen overhodet ikke skal få slippe til i den "første utvalgte krets" i vårt eget rådhus. Her har vi politikere gitt et kraftig signal, uten at vi helt har satt til side det skjønn og den ufattelige visdom som kunstkonsulentene utvilsomt besitter. Jeg synes nok også det ville være sympatisk om konsulentene kan åpne for en dialog vedrørende dette, og ikke bare vise til at vi står i fare for å miste noen hundre tusen statlige tilskuddskroner om vi ikke oppfører oss pent og avstår fra å mene noe om disse spørsmålene. Jeg ser at våre ytringer karakteriseres som høyst uvanlige og nærmest upassende.

4. Figurativ "pynt"? Tja. Jeg synes faktisk at "koselige sørlandsbilder" også bør være en del av det vi skal få oppleve i de nye bygninger. Her har vi mye flott liggende, som bør hedres og æres og henges opp igjen. Og vi har blant annet fått en rekke kunstgaver fra vennskapsbyer, og fra vår fremragende kunstnerinne Else Marie Jakobsen. Det er den del av "byens sjel". Og jeg vil gjerne se dette vurdert i en totalplan. Det er imidlertid ikke på noen måte gitt at det er denne type kunst som nå skal slippe til når samtidskunstnere inviteres inn med sine nye bidrag.

5. Blågestad skriver at jeg trengte "jukselapp" for å huske navn på aktuelle kunstnere, og sier implisitt at dette er ting jeg overhodet ikke har greie på. Jeg utgir meg ikke for å være noen "kunstekspert", men hvem er nå egentlig det? Jeg kan berolige henne med at jeg selv er den lykkelige eier av bilder av flere av de kunstnere jeg nevnte i møtet, så dette er ikke helt fremmed for meg heller. Jeg liker imidlertid dårlig kunstkonsulenter eller journalister som ber meg holde munn når jeg sier at vi ønsker et rådhuskvartal i Sørlandets hovedstad som har en utsmykning som i noen grad reflekterer byens sjel både i nåtid og i fortid. Men la oss også få det spennende nytenkende og utfordrende, og gjerne også nonfigurative, men vurder om noen av disse impulsene også kan komme fra talentfulle kunstnere som bor og arbeider i vår flotte by og landsdel.