Allikevel får byen 600 nye rom de neste årene. Dyreparkens Abrahavn, Aquaramas Scandic-hotell og Olav Thons «cityhotell» langt opp i Vestre Strandgate er tre av de større prosjektene som kommer. Tradisjonsrike Clarion Hotell Ernst er under oppgradering og utvider fra 135 til 200 rom. Også for Radisson Blue Caledonien Hotell finnes ekspansive planer, om enn foreløpig mindre konkrete.

Kan det gå bra?

Det avgjør markedet. Men markedet lever ikke i en boble. Hotell— og restaurantnæringen kan påvirke etterspørselssiden gjennom god markedsføring, ikke minst konkretisert til topp overnattings- og serveringstilbud med tilhørende service. Konkurranse har en fin tendens til å virke skjerpende på den slags. Og alle de store hotellene i Kristiansand er tilknyttet sterke kjeder med internasjonal forankring. Det gir trygghet, profesjonalitet og muligheter for å nå ut til et bredt publikum.

Viktigst er allikevel alt det positive som skjer i den voksende byen. Kilden er i ferd med å bli tatt i bruk, Aquarama reiser seg, Dyreparken utvider kontinuerlig og det ligger an til at vi omsider kan få kurs- og konferansefasiliteter som gjør Kristiansand til en aktør å regne med i dette sentrale delmarkedet. Og så venter vi spent på spenstige, nye tiltak som vi ikke har hørt om ennå, men som garantert dukker opp.

I tid faller kapasitetsutvidelsen i hotellsektoren sammen med oppbyggingen av detaljhandelskapasiteten, først og fremst representert ved Olav Thons dramatisk utvidede Sørlandssenteret.

Spørsmålsstillingen er den samme i begge tilfeller: Går det mot overkapasitet? Kan vi se fram til en serie opphørssalg og raskt fallende priser på hotell- og butikkeiendommer?

Ikke vet vi. Men vi vet at all den nye aktiviteten betyr nye arbeidsplasser og ny kapital til byen og landsdelen. Kanskje må vi gjennom en konsolideringsfase – den internasjonale konjunkturutviklingen vil ha mye å si i så henseende. Men skulle noen gå overende, så får investorer og banker ta tapene. Verden vil garantert gå videre.