Politikerne i Arendal har signalisert at de vil trekke seg ut av Agder Teater. De foreslår at kommunen selger sine aksjer i teatret og dermed heller ikke yter tilskudd til driften av teatret i fremtiden. Det beklager vi sterkt, og vi håper de vil endre oppfatning.

Agder Teater er en relativ ung institusjon. Det ble etablert i 1991, og det er lenge, til dels svært lenge etter teatrene i de andre større byene/regionene i Norge. Og da hadde vi faktisk også sagt nei til statlige tilskudd og muligheten som bød seg til å etablere regionteater på 1970-tallet.

Nationaltheatret i Oslo er fra 1899, og var fra starten av et teater med ambisjoner om å bety noe ut over egen by. I Bergen kalte man ubeskjedent og i «god bergensk ånd» sin scene for «national» allerede i 1876, selv om den statusen formelt ble oppnådd først i 1993. I Trøndelag Teaters lokaler har man spilt teater siden 1816. Rogaland Teater ble etablert i 1947, Hålogaland Teater i 1971 og Teatret Vårt i Møre og Romsdal i 1972. Vi er klart sent ute, men det trenger ikke bety at vi at vi ikke kan og skal spille godt, profesjonelt og betydelig teater. Tvert imot; vi kommer kanskje sent, men la oss vise at vi kommer godt!

For å få det til trenger vi en region som vil det samme, og som støtter oss. La oss ikke fortape oss i uenighet innad i regionen, men heller forene kreftene i kampen om de nasjonale ressursene, – og da snakker vi både om de statlige kronene vi mener vi har rett på, om de dyktige kunstnerne og fagfolkene vi ønsker å tiltrekke oss og om den oppmerksomheten vi mener vi bør få fra aktører utenfor regionen, – eller omdømmet som det heter for tiden.

Arendal kommune er relativt ny på eiersiden i Agder Teater og eier i dag 61 aksjer (4,6 % av totalen) mot Grimstad kommunes 248 aksjer og Kristiansand kommunes 1550 aksjer. Aust— og Vest-Agder fylkeskommuners aksjeposter utgjør henholdsvis 446 og 775. Selv om Arendal kommunes eierskap innebærer en relativt sett liten aksjepost, er den svært viktig for teatret.

Agder Teater er og skal som navnet tilsier, være et teater for hele Agder. De to fylkeskommunene garanterer med sitt eierskap for så vidt for det, men det er selvfølgelig like viktig at kommunene i Agder føler eierskap til teatret. Det skaper en forankring og et engasjement som teatret trenger, og så er det opp til oss i teatret å vise oss engasjementet verdig og å levere slik at befolkningen i hele landsdelen opplever at teatret er for alle.

Agder Teater har det som sin klart definerte oppgave å drive turnévirksomhet. Vi registrerer at et hovedargument for at Arendal kommune bør trekke seg ut av Agder Teater er teatrets fravær av forestillinger i Aust-Agder generelt og Arendal spesielt (de to siste år). Dette er positivt feil: I 2008 viste teatret 16 forestillinger i Aust-Agder. I 2009 sendte teatret eksempelvis både «Jacques Brel» og barneforestillingen «Baldrian og Musa» på turné i begge Agder-fylkene. Agder Teaters internasjonale figurteaterfestival hadde sin åpning i Arendal med til sammen fire ulike forestillinger. Hamsun-året ble markert i Fjæreheia med to produksjoner; «Blomster og Blod» og «På gjengrodde stier». «Jernbyrden» av Gabriel Scott med spillearena i Høvåg, ble samprodusert med Lillesand kommune. Hovedvekten av Agder Teaters produksjoner i 2009 var på veien eller var produsert for scener i Agder-fylkene utenfor vår primærscene i Kristiansand.

For 2010, 2011 og 2012 planlegger Agder Teater selvfølgelig flere produksjoner for turné. Vårt perspektiv er helhetlig, vi kan ikke besøke alle sørlandsbyer hele tiden, men må fordele våre besøk likeverdig over tid i begge Agder-fylkene. I den sammenheng er naturligvis Arendal Kulturhus både ønsket og egnet som spillearena. Visninger i Arendals praktbygg vil i fremtiden kreve bedre koordinert repertoarplanlegging enn til nå, fra begge parters side. Eksempelvis ble hele tre forestillinger fra Agder Teater ikke vist i Arendal Kulturhus pga. fullt belegg i husets to saler i teatrets aktuelle turnétidsrom. Langsiktig planlegging fra begge hold vil langt på vei eliminere dagens «problem» til glede for Arendals teaterpublikum.

Agder Teater vil i sin videre strategi fortsatt være opptatt av å fylle sin rolle som teater for hele landsdelen – gjennom å fortsette å dra ut og spille teater der folk bor, men også ved å spille teater for alle i eget hus. Det er imidlertid så dyrt og ressurskrevende å skape de riktig store scenekunstproduksjonene at (ja, det sier seg selv) de må foregå der teatret har sin faste scene. Høstens «La Boheme», en samproduksjon mellom Agder Teater/Opera Sør og Kristiansand symfoniorkester, er et eksempel i så måte: En scenografi så omfattende at den ikke lar seg flytte eller «oversette» til andre scenerom i Agder-regionen, samt et kunstnerisk apparat på 170 personer som regionens lille teater av ressursmessige årsaker dermed ikke kunne flytte til bla Arendal kulturhus. Vi vil, ja – men det får vi ikke til.

Fra og med 2012 vil teatret ha sin faste scene i Kilden i Kristiansand. Det vil være her vi kan sette opp de største og mest spektakulære produksjonene. Det betyr ikke at vi skal la være å turnere og å sette opp forestillinger i Fjæreheia, men det betyr at befolkningen på Agder – også de som bor utenfor Kristiansand – må se på Kilden som sitt teater- og konserthus, og ikke overlate det til kristiansanderne alene. Teatret må nødvendigvis prioritere: Hvis vi skal klare å sette opp de store produksjonene som ny teatersal i Kilden gir rom for – og som vi gleder oss til å kunne tilby, og samtidig spille andre steder, blant annet Arendal – trenger vi støtte fra samtlige deler av regionen.

Agder Teaters ambisjoner for produksjon av scenekunst av den kvalitet og det omfang regionen trenger og fortjener, må altså ha sitt fundament i dette perspektivet: Et Agder Teater som eies av hele regionen. Slik sett representerer en aksjepost identitetsbygging og en fremtidsrettet kraft som vi håper Arendal kommunes politikere definerer som viktig også i fremtiden.