Til sammenlikning så ble KLM startet opp allerede i 1919 under navnet KLM som er en forkortelse for Koniklijke luchtvaart Maatschappij.

Fornebu flyplass tok den gangen innersvinger på Kristiansand med nylig startklare Kjevik flyplass i Tveit. Man hadde hatt håpet om at ruten skulle ga fra Amsterdam med første stopp i Kristiansand og så fortsette videre på sin ferd i samme retning til Oslo. Slik ble det ikke for flyet foretrakk å lande først i Oslo og der tok de ombord Bent Balchen som ved ankomsten til Kjevik var førstemann til å hoppe ut av flydøren med et ordenlig telemarknedslag.

Oslo fikk sin jernbane til Eidsvoll allerede rundt 1851 og her i Kristiansand klarte man å få frem Sørlandsbanen til NSB. først på samme tid på 1930-tallet som man kjempet om å bli tilknyttet det internasjonale flynettet.

I april 1989 reagerte Fædrelandsvennen på sin tredjeside med at NORTRA — Norwegian Tourist Board sendte ut brosjyrer for Norge om at Kjevik ikke eksisterte på flykartet og at Hovedflyplassene i Norge er Fornebu og Gardermoen (som ligger langt ute på landet nord for selve Oslo by).

Det var i 1989 at avisen vår reagerte og det som siden er skjedder at Fornebu som flyplass har vandret heden mens Kjevik som flyplass er i full funksjon selv om vi kunne ønske oss ennå mere og bedre internasjonal frekvens. Vi får se om ikke våre nye og ferske politikere kan få til noe.