Opprettelsen av et eget veiselskap som skal sørge for sammenhengende utbygging av våre viktigste transportkorridorer gjennomføres nå. Selskapet får en oppstartsbevilgning på én milliard kroner og skal gå i gang med viktige utbygginger på E6, E18 og E 39. Det vil være Nasjonal transportplan som fremover vil styre hvilke nye prosjekter som veiselskapet skal stå for utbyggingen av.

Egen motorveiplan

I denne sammenheng vil det også bli laget en egen motorveiplan som vil være retningsgivende for arbeidet med utbyggingen av et høyhastighets veinett som binder landsdelene sammen.

Jernbanereformen, som nå blir iverksatt, skal sørge for effektiv utbygging av store jernbaneprosjekt rundt byområdene.

Det er videre viktig for Frp at togtilbudet blir mer kundetilpasset. Her vil vi ta i bruk alle gode krefter i både offentlig og privat sektor. Gjøvikbanen fremstår som et godt eksempel på at bruk av konkurranse bidrar til et bedre togtilbud for de reisende.

Frihet til å velge toget

Dette vil styrke togets konkurranseevne og vil kunne gjøre at flere har frihet til å velge toget som sitt daglige transportmiddel. Slik frigjøres også kapasitet på vegene til gode for alle dem som må bruke bil.

FrP sørger for at bruken av bompenger i nye veiprosjekter reduseres og vi gjennomfører nå en bompengereform som vil gi bilistene lavere bomtakster. Vi reduserer antallet bomselskaper fra 60 til 5 og vi etablerer en rentekompensasjonsordning for bompengelån.

Lavere administrasjons -og finansieringskostnader skal komme alle bilister til gode gjennom lavere takster eller kortere nedbetalingstid.