Det vil være nummer 39 i 2011, noe som er tett på dobbelt så mange som de 20 anløpene i 2010. Tallet på passasjerer har også doblet seg, sånn omtrent: fra 32.000 i fjor til 63.000 i år.

Etter en foreløpig toppnotering på 33 cruiseanløp i 2005, falt aktiviteten markert. Bunnen ble nådd i 2009 med 15 anløp. Men nå peker altså pilen andre veien igjen: For neste år er det plottet inn 49 anløp. Det vil være ytterligere 25 prosent opp fra dette året.

Bak denne fine utviklingen ligger systematisk, langsiktig arbeid. Cruiserederiene og –operatørene legger fartsplanene sine flere år før de gjennomføres. Å få dem til å inkludere Kristiansand på ruten, krever solid markedsføringshåndverk fra både Kristiansand havn KF og regionens turist— og reiselivsorganisasjoner. De har for øvrig har operert under så mange navn de siste årene at det er blitt en smule forvirrende. Til håndverket hører også plettfri gjennomføring av et bredt spekter opplevelsestilbud for besøkende cruisepassasjerer. Og der virker de impliserte å levere varene.

Tidligere år har det vært diskusjon om hva byen generelt og handelsstanden spesielt tjener på cruisepassasjerer, som jo spiser og sover jo om bord. «Lite», er det blitt fremholdt. Men vi vil hevde at 63.000 mer eller mindre velbemidlede mennesker på visitt til Kristiansand både legger igjen penger, bidrar positivt til liv og røre i byen og tar med seg hjem inntrykk fra og kunnskap om vårt land og vår landsdel. Med et forbehold for været, som heller ikke Inspirasjon Sørlandet kan styre, velger vi å tro at minnene er positive og dermed kan bidra til at venner og kjente tar samme tur en annen gang. Bedre markedsføring finnes jo ikke.

Ellers er detinteressant å merke seg hva cruisepassasjerene får av tilbud under landligge i Kristiansand. Det er alt fra en spasertur i Baneheia, via ymse varianter av båtturer i skjærgården til elgsafari og dampdrevet ekspedisjon med Setesdalsbanen. I sum gir det en imponerende bredde. Ja, så mange er tilbudene at vi tillater oss å betvile at flertallet av Sørlandets egne innbyggere har personlig kjennskap til hvert enkelt av dem.