Et av slagordene forbundet med den danske presten Grundtvig og den kulturåpne kristendom var: ”Menneske først, kristen så”. Dette signaliserte at også kristne først og fremst var mennesker, og at det fellesmenneskelige utgjorde den brede plattform for kristendommen. Motstykket utgjorde professor Ole Hallesby og vekkelseskristendommen, som var ”kristen først, menneske så”. Den kristne identitet var den viktigste for vekkelsesfolket, og skepsisen overfor deler av den allmenne kultur var en følge av dette.

Fortsatt kan det være interessant å spørre: Hva er den viktigste identitetsmarkør for et menneske? For mange er det uten tvil fødelandet som har den øverste plassen. For nordmenn banker hjertet ekstra hardt når nasjonalsangen spilles eller det blir norsk seier i OL. For ikke å snakke om når vi kommer til utlandet. Da blir nasjonalfølelsen ekstra sterk. Derfor spiser norske pensjonister på langtidsopphold i Spania norsk mat og leser VG, og utvandrede nordmenn i USA holder på sitt morsmål og sine tradisjoner.

Den lokale tilhørighet kan gjerne være den sterkeste identitet, ikke minst fordi dagliglivet leves der. Sangteksten: ”Æ ska dau her i Kristiansand, og begraves ved Oddernes kjerke” sier noe om tilhørigheten til byen der mennesker ikke bare skal leve sitt liv, men også være ved livets avslutning. I en verden som er mer globalisert enn noensinne føles det trygt og godt å ivareta de lokale tradisjoner, den lokale dialekt og det som synes å være unikt nettopp ved vår landsdel. Sørlandet har mye å by på – selv om det helst ikke skal skrytes så mye her i landsdelen.

Selv om det nasjonale og lokale er viktig, har mange mennesker tilhørighet til bevegelser som er internasjonale. Kirken er et eksempel, arbeiderbevegelsen et annet. Møter mellom troende fra ulike land og /eller ulike kirkesamfunn kan føre til opplevelse av fellesskap på tvers av andre barrierer. Andre ganger kan det kjennes fremmed å oppleve hvordan kristne i andre land uttrykker sin tro, og vi vil gjerne ha oss frabedt at mennesker kommer til oss fra land der norske kirker har drevet misjon og forteller oss hvordan vi bør leve som kristne. For den fremvoksende arbeiderbevegelse var slagordet: ”Arbeidere i alle land, foren dere!” et uttrykk for at kampen for bedre vilkår for arbeidere ikke kunne begrenses til et land eller et område. I dag kan det hende at arbeidere i det velstående Europa ikke alltid ønsker å prioritere internasjonal solidaritet foran arbeidet for egen velferd. ILO, den internasjonale arbeidsorganisasjonen, er et uttrykk for at det fortsatt arbeides for verdige forhold for alle arbeidstakere gjennom FN og den internasjonale arbeiderbevegelsen. Også muslimer tilhører et internasjonalt fellesskap som i prinsippet er viktigere enn den nasjonale tilhørigheten. I praksis er også den islamske verden delt av nasjonsgrenser og ulike grener av islam.

Nettopp i møte med den internasjonale virkelighet kan den nasjonale og/eller lokale tilhørighet forsterkes. Likevel er det mange gode grunner for at den globale identitet bør komme høyere på dagsordenen. Det er åpenbart at klimakrisen bare kan løses av det internasjonale samfunn, men også andre utfordringer krever global innsats. Vi merker fattigdommen som store deler av menneskeheten lever under når tusenvis av mennesker forsøker å slippe inn i Europa og Norge. Vi kaller dem grunnløse asylsøkere eller lykkejegere, men de er mennesker som forsøker å skape et bedre liv for seg og sine familier. Og vi ser bare noen få, mens over en milliard mennesker lever på under en dollar dagen. Vi blir ubehagelig berørt av tiggerne i Markens, de forstyrrer vår Kardemommeby-tilværelse. Men de er et lite glimt av et menneskehav som lever under uverdige forhold.

Hvis vi setter vår lokale, nasjonale eller gruppeidentitet foran en felles identitet som mennesker, svikter vi i grunnen verdiene vårt vestlige demokrati, menneskerettighetene, arbeiderbevegelsen og kristendommen er grunnet på. Det er lett å forskrekkes over tidligere tiders svik mot medmennesker, som at de aller fleste europeiske land stengte sine grenser for jøder som prøvde å unnslippe Hitlers regime; eller regimene i Argentina og Uruguay som på 1970-80-tallet kidnappet, torturerte og drepte mennesker hvis de kunne mistenkes å være marxister, kommunister, feminister, menneskerettighetsaktivister, progressive katolikker, sionister, protestanter eller pasifister. Men for oss som lever nå er utfordringen hva vi gjør med vår tids krenkelse av andre mennesker.

Både den nasjonale og lokale tilhørighet er fortsatt viktig for menneskers identitet og tilhørighet, og uten den kan vi heller ikke møte utfordringene fra den globale verden. Men den menneskelige solidaritet på tvers av landegrenser kreves for å løse vår tids utfordringer. De beste hjerner og de varmeste hjerter trengs for å avskaffe verdens fattigdom og krenkelser av brudd på menneskerettigheter verden over. Nettopp vår tid behøver mer enn solidaritetsfølelse med egen gruppe og nasjon. Det trengs en ny bevisstgjøring i den rike del av verden om at vi har ansvar for våre medmennesker. De er ikke først og fremst fattige, asylsøkere, syke, forfulgte, mørkhudede eller tilhørende en annen religion. De er mennesker – og vi har derfor vår fremste identitet felles med dem.