Det er skuffende at valgkampen ikke fokuserte på den største utfordringen vi står overfor: Nemlig om hvilken miljøpolitikk vi bør føre. Valgene vi tar på dette området vil prege vår, og ikke minst våre barns, levetid. I nær fremtid er det viktige valg som må tas.

I desember møtes verdens ledere til miljøtoppmøte i København. Der er man nødt til å bli enige om å stanse dagens vekst i klimagasser og få en nedgang i utslippene innen 2015 dersom vi skal nå FNs klimapanels mål om at ikke jordens gjennomsnittstemperatur skal øke med mer enn 2 grader i forhold til førindustrielt nivå. Det er et stort ansvar som hviler på de politikere som møtes i København. Vi fra Norges side må gjøre vårt bidrag til at verdens klimagassutslipp skal gå ned.

Den største skuffelsen dagens rødgrønne regjering har stått for må være miljøpolitikken. Hvem hadde trodd at SV, som har snakket så varmt om miljø, skulle levere så lite når de endelig fikk miljøvernministeren? På forhånd skulle man tro at SV ville ha levert tidenes beste klimapolitikk. I stedet har vi fått tidenes beste klimaretorikk. Dessverre redder man ikke klima ved å ha en høy sigarføring om klima, man jo faktisk føre en ambisiøs klimapolitikk også.

Miljø— og utviklingsminister Erik Solheim er en meget dyktig og dreven politiker – og ikke minst retoriker. Han kunne nok hatt en stor fremtid som bruktbilselger – og solgt det mest rustne vrak som om det var en toppmodell. Han har fått jobben med å selge regjeringens miljøpolitikk. Og han selger den godt, ingen tvil om det. Men ser man bak retorikken til Solheim så minner regjeringens miljøpolitikk mest om et rustent bilvrak.

Regjeringen leverte i 2007 en klimamelding som omtrent var blottet for konkrete tiltak og som ble stemplet som et makkverk av miljøbevegelsen. Regjeringen måtte presses gjennom harde forhandlinger om et klimaforlik med Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre til anstendig klimapolitikk.

Mest av alt har regjeringen sviktet når det gjelder fornybar energi. I Soria Moria-erklæringen står det at regjeringens visjon er at Norge skal være verdensledende innenfor utviklingen av fornybar energi. Sjelden har det vært så stor avstand mellom visjon og virkelighet. Istedenfor at Norge er verdensledende innen fornybar energi så flytter norske investorer innen fornybar energi, inkludert statseide Statkraft, sine investeringer til Sverige og Storbritannia på grunn av får dårlige rammebetingelser i Norge. Det som skulle blitt det viktigste rammeverket for produksjon av ny fornybar energi i Norge, et felles marked for såkalte grønne sertifikater med Sverige, ble vraket i februar 2006, og først nå ble forhandlingene signert med oppstart i 2012. Resultatet er tapte år. Fornybarsatsingen har kommet i bakleksa.

Høyre mener vi behøver en ny giv i energi- og klimapolitikken. Vi gikk til valg på en langt mer offensiv politikk for å få mer produksjon av fornybar energi og vi vil øke satsingen på forskning og utvikling av nye fornybare energikilder.

Skal vi løse klimautfordringen ligger nøkkelen i å ta i bruk ny utslippsvennlig teknologi. Høyre vil derfor starte omleggingen mot et lavutslippssamfunn gjennom utvikling av klimavennlig teknologi. Høyre vil satse langsiktig på klimateknologi. Klimatiltak må derfor være en del av oljefondets investeringsramme. Oljepengene må brukes som en investering for fremtiden. Derfor ønsker vi å lage et forpliktende opplegg for ti år fremover der vi bevilger mellom 50 og 100 milliarder kroner av oljeformuen til klimatiltak.

Transportsektoren står for om lag en firedel av klimagassutslippene. Vi må derfor få ned klimagassutslippene fra bilbruken. Det vil vi gjøre samtidig som vi erkjenner at bilen er et nødvendig hjelpemiddel i vår tid, og at det i mange deler av landet ikke er noe alternativ til bilen. Vi vil derfor gjennom en omlegging av bilavgiftene – og ved å sette utslippskrav – legge til rette for at bilfabrikantene leverer biler med langt lavere utslipp enn tidligere. Samtidig vil vi heve vrakpanten slik at vi får en raskere utskifting av gamle forurensende biler med nye biler med de beste miljøegenskapene. I USA har Barack Obama hatt stor suksess med sin midlertidige økning av vrakpanten på de mest miljøfiendtlige bilene. Det bør vi lære av i Norge også.

Det er synd at ikke miljø- og klimapolitikk ikke fikk en større plass i valgkampen. Nå gjenstår handlingen. Høyre er mer enn beredt til å hjelpe regjeringen til å gi Norge en grønnere politikk.