Utviklingen er stikk i strid med politiske vedtak i bystyret om at privatbilismen skal reduseres.

På veiene blir det også stadig flere tunge kjøretøyer. Mer og mer gods fraktes på vei – noe som er i strid med nasjonale målsettinger om større satsing på jernbane og båt.

Å redusere privatbilismen i Kristiansand har lenge vært et hett tema. Nå lanseres flere tiltak. I avisen i går uttalte miljøvernsjef Øystein Holvik at det blir nye kollektivfelt mellom byen og Brennåsen. Der det allerede er to kjørefelt, som i bakken vest for Meieriet, vil det ene feltet bli forbeholdt bussen. I tillegg planlegges nytt kollektivfelt på andre deler av strekningen.

Vi har ingen problemer med å innse at noe må gjøres for å hjelpe bussen fram. Beregninger viser at det kan bli total trafikkollaps i rushtiden om ikke lenge hvis trafikken fortsetter å øke. Allerede nå står busser i stampe når trafikken er på det tetteste. Og så lenge bussen står i de samme køene som privatbilene, er det ikke lett å få folk til å velge buss.

Men selv om bussen hjelpes til å komme fortere fram, er det ingen garanti for at privatbilene blir færre. Prognoser tilsier at trafikken vil fortsette å øke. Og med flere biler som får mindre plass, blir det mer saktegående trafikk og køer. I så fall vil luftforurensningen snarere bli større enn å avta.

Diskusjonen om prisene på bussbilletter har pågått i årevis. Vi har fått høre at pris ikke har noen betydning for om folk velger bussen eller ikke. Budskapet fra byråkrater og politikere har vært at frekvens og punktlighet er avgjørende.

Nå kan det se ut til at en holdningsendring er på gang. I alle fall vil fleksikortet som innføres neste måned langt på vei redusere prisen til det halve for reisende fra Søgne og Songdalen til byen. Tiden vil vise hvilken effekt det får.

Et annet interessant poeng er at bomsatsene økes kraftig fra mai neste år. Høyere bominntekter skal finansiere veiutbygging på vestsiden av byen. Skal inntektene bli som forutsatt, betinger det vel at en god del fortsatt velger privatbil fremfor buss.