Vi forstår at fylkespolitikerne i østfylket av prestisjehensyn har hatt kvaler med å begrunne snuoperasjonen. Men et nei-resultat ville kunne utløse et ras av søknader fra grensekommunene mot Vest-Agder om å bli overført til vestfylket. Og en avvisning av sammenslåingen i folkeavstemningen ville ha nullstilt den omforente løsning om fordelingen av offentlige institusjoner mellom Arendal og Kristiansand.

Det halmstrået man har grepet til for å avlyse folkeavstemningen er noen formuleringer i regjeringens kommuneproposisjon som nylig ble fremlagt om en evaluering av fylkeskommunen.

Men denne evalueringen ble allerede bebudet i en stortingsmelding i 2002. Og at stortingsflertallet ønsker å erstatte fylkeskommunene med regioner, har også vært kjent lenge. Regjeringen har gjort det klart at nye reformer kan tidligst iverksettes fra 2010. All erfaring fra forvaltningsreformer tilsier at vi kan legge år til denne datoen. Det vil si at vi må gjennom minst ett, trolig to nye fylkestingsvalg i to separate agderfylker før vi ser en samlet agderregion. Dermed har vi mistet et viktig tidsforsprang når agderfylkene nå vil avvente denne sendrektige prosessen.

Hele folkeavstemningsspørsmålet har vist seg å bli en studie i politisk ansvarsfraskrivelse. Vi må kunne forvente at de politikere vi velger til politiske organer for å fatte beslutninger på våre vegne er i stand til å handle på egen hånd.

Selv etter at det er blitt klart at det politisk flertall i Stortinget går for større regioner, våger man ikke å ta avgjørelsen for agderfylkene lokalt, men vil avvente et politisk dekret fra staten. Og premissene for folkeavstemningen var en suppe av tåkelagte forutsetninger. Det ble ikke gjort klart om politikerne ville oppfatte folkeavstemningen som bindende eller rådgivende. Og avstemningsresultatet ville kunne ende med et halvt dusin tolkningsmuligheter.

Hele prosessen rundt fylkessammenslåingsprosjektet, som har engasjert begge fylkeskommunene over år, synes nå å være bortkastet. Hensikten med en frivillig fylkessammenslåing var at vi da kunne styre prosessen og selv legge forutsetningene lokalt. Nå vil en ny regioninndeling bli styrt av staten. De som har mest å tape på det er Aust-Agder og Arendal.