Dermed kan Risør og festivalledelsen feire at de i løpet av disse årene har maktet å sette kammermusikkfesten på det internasjonale musikk-kartet. Risør kammermusikkfest har etablert seg som en av verdens ypperste musikkbegivenheter i sin sjanger. Og det har ikke manglet på lovordene fra internasjonale musikkanmeldere. New York Times musikkanmelder plasserte Risørfestivalen på sin liste over de internasjonalt 10 viktigste musikkbegivenheter innen klassisk musikk.

Dette skyldes en kombinasjon av dyktig festivalledelse, fremragende kunstneriske ledere og musikere og den intimiteten som Risør by og konsertlokalene innbyr til. Hovedtyngden av festivalen har vært båret av ildsjeler som i forhold til andre musikkfestivaler — også i vår landsdel - har hatt et sparsommelig budsjett å rutte med. Allikevel har man prioritert kvalitet og har satset på store musikernavn og unge talenter som utøvere. Så også i år.

Det er selvsagt urettferdig å foreta sammenligninger mellom Risør kammermusikkfest og andre mer eller mindre vellykkede musikkfestivaler, både i og utenfor vår egen landsdel. Men man kan gjøre seg refleksjoner om hva som er suksesskriterier for slike arrangementer.

Hovednøkkelen er ildsjeler og dedikerte ledere som ikke går på akkord med kravene til musikalsk kvalitet. Det har utvilsomt vært avgjørende for suksessen at festivalen har knyttet til seg to norske musikere med verdensnavn - Leif Ove Andsnes og Lars Anders Tomter - som musikalske ledere. Og at ildsjelen Bernt Lauritz Larsen bar festivalen fram inntil sin død i fjor.

For Risør kammermusikkfest er det ikke noe mål å vokse seg større. Det har nådd rammen for hva byen og festivalen kan absorbere av publikum. Utfordringen ligger i å følge opp en 15-årig suksesshistorie med nye, spennende og varierte musikkprogrammer.

For Risør, som har opplevd motgang de siste årene, må festivaleventyret være en stor inspirasjon. Når viljen til å skape noe er til stede, evner byen å oppnå internasjonal berømmelse.