Fem videregående skoler i Aust— og Vest-Agder markerte Global Dignity Day i 2014. I løpet av de siste fem årene har mer enn 120 . 000 ungdommer i Norge vært med på Global Dignity Day. Den ferske evalueringen bekrefter at opplegget virker. Skolene gir Global Dignity Day en snittkarakter på over fem - av seks mulige.

To timers skoleopplegg

Skolen erdet viktigste samfunnsprosjektet vi har. Alle barn og ungdom tilbringer mer enn halvparten av sitt våkne døgn i klasserommet, kantina og skolegården. Skolen ikke bare et sted man lærer seg å skrive og regne, men en arena for å utvikle seg som helt menneske. Global Dignity Day er et totimers skoleopplegg for elever i første klasse ved videregående skoler. Opplegget forener elever medildsjeler i lokalsamfunnet. Formålet er å gi ungdommene en tankevekker - og motivere dem til å bry seg mer og bidra til at alle føler seg sett og verdsatt. Global Dignity Day bidrar til at skolene kan oppfylle opplæringslovens pålegg om å øve elevene i etisk refleksjon og sikre et godt skolemiljø der elevene opplever trivsel og trygghet.

Fra Lister til Tana

I 2014 har 113 skoler rundt om i landet hatt Dignity Day - fra Lister videregående i sør til Tana i nord. Rundt 1100 frivillige fra over 90 organisasjoner tokseg fri fra jobben en halv dag for å ha en samtale med ungdommene om noe av det mest grunnleggende i livet, nemlig verdighet. Global Dignity Day er en bredt forankret dugnad med veiledere fra idretten, næringslivet, frivillige organisasjoner som Røde Kors, Aktive Fredsreiser og Kirkens Bymisjon, høyskoler, kulturlivet, politikken og ulike tros- og livssynssamfunn. Våre frivillige forteller om møter med engasjerte ungdommer som viser hverandre omtanke og deler tanker og historier om verdighet. De forteller også om lærere som tar oppgaven sin på alvor og brenner både for elevenes faglige og personlige utvikling. Verken skolene eller vi tror at vi løser alle problemer på to timer. Global Dignity Day må forankres i skolenes pågående arbeid med verdier og holdninger.

Virker stimulerende

Fra tid til annen stilles det spørsmål om Global Dignity Day tar bort verdifull undervisningstid og konkurrerer med andre gode tiltak. I evalueringen fra skolene blir verdien av de eksterne veilederne særlig fremhevet. Flere skoler gir også uttrykk for at Global Dignity Day virker stimulerende for annet solidaritetsarbeid. Dette henger godt sammen;FN-dagen og OD konsentrerer seg om globale spørsmål og strukturelle utfordringer.Global Dignity Day fokuserer på det individuelle ansvaret hver enkelt av oss har.

En dag i oktober snakker ungdom i alle verdens deler om det personlige ansvaret og verdighet. I Norge har mer enn 120.000 ungdommer vært en del av denne globale samtalen. I Norge oppgir også 17.000 barn at de blir mobbet. Vi må alle jobbe mer, ikke mindre, med å skape trygghet og trivsel på skolen. I 2015 trenger vi enda flere frivillige. Vil du være med å bidra?