Man kan være enig eller uenig, det er i alle fall grunn til å hilse et vedtak fra formannskapet velkommen. Byggesaken har vært til behandling i ulike organer tidligere, uten at noen av disse har kommet frem til en anbefaling.Saken skal opp i bystyret 20. juni. Om bystyret finner formannskapets vedtak tjenlig, slik at det er mulig å følge det opp med et endelig vedtak, gjenstår å se. Stemmegivningen i formannskapet viser for det første at tomtevalg i en så stor sak som bygging av kulturhus/konserthus er et alvorlig valg for byen. Samtidig viser stemmegivningen, og ikke minst argumentasjonen i forkant av den, at ikke alle politikere ser alvoret i de beslutninger som skal tas. Her serveres argumenter av stor seriøsitet i frisk blanding med det rene tullprat.Vi registrerer at Olaf Messel (Frp) synes det er «like greitt at flertallet velger denne tomten, for da får vi ikke noe konserthus i det hele tatt», og klassifiserer dette argumentet blant de useriøse.Blant de seriøse argumenter er det to som har særlig stor vekt, og som peker på fordeler og ulemper enten man til syvende og sist velger Meieritomta eller Smiths kai/Rutebilstasjonen.Signalbygget, det markerte praktbygget ut mot havnen, kan man bare få på Smiths kai. Meieritomta kan romme et hensiktsmessig konserthus, men stort og prangende kan det ikke bli på denne tomten. Her er det viktig å huske på planene for en aktivisering av torvområdet med nye utesteder, i tillegg til at konserthuset vil føye seg inn i rekken av tunge institusjoner i nærheten, biblioteket, Domkirken og Kunstmuseet.Fordelen med Meieritomta er at den er klar, og at byens orkester dermed får sitt ønske oppfylt om snarest å få et hus å spille i. I så måte er det helt klart at Smiths kai/Rutebilstasjonen representerer et tidsmessig usikkerhetsmoment. Mye taler for at Kristiansand Symfoniorkester bør høres i denne sammenheng. De kjenner best sine egne behov, og har tidligere uttalt at de ser mulighetene for et godt konserthus på Meieritomta. Hvis det på den annen side er realisme i at man innen fem til ti år kan få reist et «signalbygg» på Smiths kai/Rutebilstasjonen, er det selvsagt lett å la seg besnære av tanken om monumentalbygget ut mot havnen, det nye kjennemerket for Kristiansand by.Foreløpig ser det ut til at Agder Teater skal forbli hvor de er, med mindre de som fremdeles ivrer for samlokalisering av konsert— og teaterhus får sine tanker igjennom. Skal man lytte til Agder Teater, er de, såvidt vi forstår, fornøyd med å forbli i Kongensgate under forutsetning av at det ganske raskt stilles midler til rådighet for en grundig opprustning og ombygging av huset.Mer enn vanlig er alternativene denne gang en klar utfordring til bystyrepolitikernes seriøsitet.