I ukene fremover mot sommerferien skal det nemlig danne grunnlag for beslutninger om salg eller ikke salg av kraftaksjer i 30 kommunestyrer på Agder. De som virkelig bestemmer seg for å selge til en av de to interessentene, må da også avgjøre hvor stor andel av aksjene som skal avhendes. Som det ble påpekt i en reportasje i vår avis mandag, er det grunn til å tro at både Statkraft og Lyse legger inn en forutsetning om å få kontroll over minimum en tredel av Agder Energi A/S. I motsatt fall vurderer de forholdet mellom investeringsstørrelse og innflytelse i selskapet som ikke akseptabelt.Vi skal ikke felle noen dom over kjøpstilbud vi ikke har sett. Men vi vil allikevel peke på et grunnleggende forhold som har vært lite fremme i diskusjonen om fremtiden til den nyfusjonerte, sørlandske kraftgiganten:Da et bredt flertall på Stortinget for over 10 år siden vedtok «den nye energiloven», var intensjonen å liberalisere et forstokket, norsk kraftmarked hvor motivasjonen for å drive mest mulig rasjonelt til kundenes beste var beskjeden. Man tok produksjonskostnaden, la på en passende margin, og dermed hadde kunden den prisen han vær så god måtte betale.Loven hadde effekt. Mye har skjedd i det norske kraftmarkedet siden den gang. Kanskje er ikke alt av det gode, men i sum har markedet beveget seg i den retning lovgiver ønsket. Derfor blir det helt uforståelig at den samme lovgiveren nå bruker sitt andre maktmiddel, bevilgninger, til å undergrave intensjonen bak sin egen energilov.For når Statkraft i forrige uke fikk seg tildelt 16 milliarder kroner til videre oppkjøp av norske kraftselskaper, kan det ikke tolkes på annen måte enn at Stortinget ønsker å se den statlige kjempen i en tilnærmet monopolsituasjon i Norge. Vi trenger ikke skue langt for å se hva som er i ferd med å skje: Får Statkraft kontrollerende innflytelse over Agder Energi, slik det nå har skaffet seg i bergenske BKK, Skiensfjorden Kommunale Kraftselskap og Vestfold Kraft, har det samtidig tatt kontroll over de store produksjonsanleggene i Setesdal, i Sira-Kvina, på Sørlandet for øvrig samt i Ulla Førre.Det kan da umulig være slik forbrukernes interesser best ivaretas.Dersom det nå skulle vise seg at selgende kommuner må skatte til staten av gevinsten ved sine eventuelle aksjesalg, blir det hele direkte parodisk.Vi har forstått at Konkurransetilsynet ikke ser det som problematisk at Statkraft vokser så sterkt som det gjør. Selskapet betraktes fremdeles som lite i nordisk og europeisk sammenheng.Vi tror Konkurransetilsynet tenker feil. Dets oppgave er å skjøtte norske forbrukeres interesser, ikke det europeiske kraftmarkedets.