Abildsnes benyttet samtidig anledningen til ikke bare å avfeie, men å latterliggjøre Fædrelandsvennens initiativ overfor lokale krefter til sammen å ta et løft for at Kristiansand i fremtiden skal kunne bli en forsøkskommune for gratis buss i Norge.Hva slags fakta Abildsnes baserer seg på når han avviser en ordning man har meget gode erfaringer med fra andre byer på Kristiansands størrelse, vites ikke. I stedet for å løfte blikket utover Norges grenser, har eksperten låst seg fast i teorier om at det ikke er prisen som avgjør hvorvidt folk velger buss fremfor egen bil. Det er så en kan undres over hva slags motiver som ligger bak denne undergravingen av ideen om gratis buss.Prislappen på dette kollektivløftet, som innebærer en dramatisk reduksjon i billettinntekter samtidig som man foretar en omfattende utbygging av rutetilbudet, er selvsagt høy. En slik omstrukturering kan ikke skje innenfor dagens budsjetter, og er helt avhengig av statlig støtte og oppfølging. Det samfunnsøkonomiske regnskapet vil først gå i pluss når tallene fra investeringer i utbygging av vei pløyes inn i prosjektet. Derfor bør planleggingen av et eventuelt gratis bussprosjekt foregå parallelt med nye veiplaner for området rundt Sørlandets hovedstad. Hvilket betyr at dette må skje nå.Ideen om gratis buss er ikke så høytsvevende som Abildsnes og hans meningsfeller liker å gi inntrykk av. Ordningen fungerer aldeles utmerket og til fellesskapets beste både i byen Hasselt i Belgia, som Fædrelandsvennen besøkte tidligere i år, og i flere amerikanske byer. Likevel vil den tidligere samferdselssjefen overhodet ikke vurdere prosjektet seriøst. Og det til tross for at lokale politikere bidro til å gjøre gratis buss til et sentralt tema i valgkampen, noe som blant annet resulterte i at det fra regjeringshold ble åpnet for muligheter for statlig støtte til prosjektet.Det er bred enighet om at det må gjøres noe med den ineffektive og lite lønnsomme måten å tenke kollektivtrafikk på i Norge. At staten vil bidra til ulike forsøksordninger i tiden som kommer, er derfor høyst sannsynlig.Nå har også andre norske byer meldt sin interesse for forsøksordningen. Samtidig ser det ut til at politikerne i Kristiansand, med få hederlige unntak, er i ferd med å legge seg paddeflate for ekspertisearrogansen.Sett i lys av byens trafikale situasjon er det utillatelig arrogant av Kjell Abildsnes å harselere over et forslag til løsning som har vist seg å være en suksess andre steder.