På linje med Agder Teater, som ble sent opprettet i forhold til de andre regionteatrene og derfor sliter med å komme på nivå med de øvrige når det gjelder statstilskudd, er Kristiansand Symfoniorkester kommet sent inn under den samme paraplyen av såkalte knutepunktinstitusjoner.Med 18 hele stillinger og et antall svært små deltidsstillinger er orkesteret i praksis et kammerorkester, og bare i navnet et symfoniorkester. Når budsjettforliket mellom Arbeiderpartiet og sentrumspartiene nå stiller en sum på 10 millioner kroner ekstra til rådighet for orkestrene i Stavanger, Trondheim, Tromsø og Kristiansand, vil det være bortimot en katastrofe om Kristiansand nok en gang skal komme sist i fordelingskøen.Agder-politikerne på Stortinget må nå sørge for at Kristiansand Symfoniorkester i det minste får sin berettigede fjerdedel av beløpet, altså 2,5 millioner kroner.Rett nok er orkestrene både i Kristiansand og Tromsø såkalte budsjettvinnere i det opprinnelige forslaget, med en påplusning som i prosent er større enn den både Stavanger og Trondheim fikk. Dette kan bare tolkes som et signal fra regjeringen og Kulturdepartementet om at man har sett og hørt hvilken situasjon disse minste orkestrene er i, og at man har ønsket å sørge for en forbedring av situasjonen.Det vil derfor være bortimot absurd om man nå ser bort fra denne viljen til forbedring for de minste ved å gi brorparten av ekstrabevilgningen til de to orkestrene som er suverent størst fra før.I en utregning foretatt av kulturkontoret i Kristiansand kommune, presentert annet sted i dagens avis, påvises det at Kristiansand helt suverent kommer dårligst ut når det gjelder statlige bevilgninger til kultur sammenlignet med de aktuelle byene, Stavanger, Trondheim og Tromsø.Denne graverende forskjellsbehandlingen bør også bli lagt merke til, og er et sterkt argument for de sentrale politikerne fra Agder i denne diskusjonen. Agder-regionen må rett og slett bare kreve å komme på høyde med andre regioner i landet. Det er et berettiget og et anstendig krav.Kristiansand kommune og Vest-Agder fylkeskommune viser stor vilje til å satse på symfoniorkesteret. Orkesteret har dokumentert stor kreativitet når det gjelder å skaffe seg større og større publikum. Det må også nevnes at orkesteret i den senere tid har lyktes i å skaffe seg private sponsorer som går inn med betydelige midler.Alt i alt fremstår Kristiansand Symfoniorkester som en veldrevet institusjon som har potensial til å fylle en langt større plass i Kristiansands og Sørlandets kulturliv enn den er i stand til i dag. Det er på tide at kulturkomiteen, Kulturdepartementet og regjeringen viser at man mener alvor med et orkester i Kristiansand.