Totalkostnadene for Statoils prestisjeprosjekt i nord er nå beregnet til over 58 milliarder. Av dette er nesten 19 milliarder overskridelser. Dermed er de totale overskridelsene — så langt - omtrent som seks kommunebudsjetter for Kristiansand.

Kostnadsstyring og prosjektering er åpenbart ikke Statoil-organisasjonens sterke side. Det er snarere regelen enn unntaket at store Statoil-prosjekter drar på seg ditto overskridelser. Det er også en tradisjon for å kaste Statoil-ledere når kostnadsrammene sprekker. Arve Johnsen måtte gå på Mongstad-overskridelsene. Harald Norvik dro med seg styreformann Kjell O. Kran i dragsuget etter Åsgard-sprekken.

Nå ville det være urettferdig å legge hele kostnadsoverskridelsen på Helge Lund og hans regime. Olav Fjell måtte stå skolerett og ta på seg nesten seks milliarder. Han ble ikke kastet, i alle fall ikke på Snøhvit-overskridelsene. Men 18,8 milliarder kroner er ufattelig mye penger, spesielt når den opprinnelige prislappen var på knappe 40 milliarder.

Nå trenger Statoil neppe å bekymre seg for lønnsomheten i prosjektet. Selv om oljeprisen er sakte nedadgående, er den likevel himmelhøyt over det estimatet som lå til grunn for lønnsomhetsberegningene.

Røster i oljemiljøet har tidligere tatt til orde for at kostnadsoverskridelser er nødvendige, og at mangel på kostnadsoverskridelser ikke er tegn på god økonomistyring, men heller konservatisme og underinvestering. Det er selskapenes totale portefølje som må hensyntas når overskridelser vurderes, hevdes det.

Mulig det. Men det er et problem når store prosjekter i et oljeselskap der staten er majoritetseier er så dårlig til å planlegge og gjennomføre prosjekter. Problemet blir ikke mindre av at vi har et skatteregime for oljeselskaper som gjør at staten tar 70-80 prosent av tapet.

Nå har både Åsgard og Mongstad vist seg å være svært så lønnsomme prosjekter. Det vil nok Snøhvit også bli, men det er ikke poenget. Bedre prosjektering er nødvendig for at Stortinget i fremtiden skal ha et reelt grunnlag for å fatte beslutninger om nye utbygginger.

Men Helge Lund har i sakens anledning utvist den nødvendige ydmykhet for å få fortsette i jobben. Det er åpenbart alt politikerne krever - og en ny prosjektleder.