På årets statistikk inntar Farsund den desiderte juboplassen — sist av 434 kommuner. Blant de 15 kommunene som rangerer sist på statistikken, finner vi seks agder-kommuner. Fem av dem fra vestre del av Vest-Agder. Halvparten av agderkommunene befinner seg blant de siste 15 prosentene på statistikken.Det er en lite smigrende status for en landsdel som har lagt bak seg et sørlandsjubileum hvor landsdelens modernitet ble forsøkt markedsført. Vi skulle kaste av oss det image som resten av landet har hatt av oss som en kulturelt og religiøst konservativ landsdel. Men hvor attraktive er vi for nyetablerere, ingeniører, datafolk og professorer som vurderer å flytte hit med barn og familie når det er dårlig med kvinnelige arbeidsplasser og de kvinner som arbeider er de dårligst betalte i landet? Og når barnehavedekningen er den dårligste i landet?Den eneste trøsten vi finner er at de sterkeste vekstkommunene i landsdelen, Kristiansand og Søgne, scorer over landsgjennomsnittet, sammen med Sirdal. Med de flyttestrømmene vi har på Agder, fra utkanten til sentrum, kan dette også være med på å forsterke likestillingsubalansen i fraflyttingskommunene. Kommuner med få utdanningstilbud og en ensidig, mannsdominert næringsstruktur, opplever fraflytting av kvinner.Men fortsatt må det eksistere spesielle kulturbetingede årsaker som plasserer sørlendingene permanent på likestillingens jumboplass.Man trenger neppe være religionsforsker for å trekke samme slutning som professor Pål Repstad når han på grunnlag av sin religionsundersøkelse konkluderer med at halvgamle, konservative kristne hindrer likestilling på Sørlandet. Den konservative kristendommen med et tradisjonelt kjønnsrollemønster står sterkest i de sørlandskommuner som befinner seg nederst på likestillingsstatistikken. Når over en tredjedel av aktive kristne over 35 år i Vest-Agder sier seg enig i en påstand om at ektemannens oppgave er å tjene penger, mens konas oppgave er å ta seg av hjem og familie, får dette direkte konsekvenser på likestillingspolitikken. Det er mulig at likestillingsubalansen på Sørlandet er et kulturelt generasjonsfenomen. I så fall har vi fortsatt en generasjon å gå.