Det har vi selvsagt gjort med et sideblikk til hva disse virksomhetene betyr for landsdelen, men vår argumentasjon har vært forankret i det vi mener er logiske, økonomiske og fagmilitære premisser for Evjemoen og MTB-prosjektet. Vi mener kort og godt at beslutningene om å avvikle disse er basert på forutsetninger som hverken holder fagmilitære eller økonomiske mål.Ikke minst gjelder dette MTB-prosjektet ved Umoe Mandal. Én sak er det at dette trolig er et av de mest teknologisk avanserte produkter som noen gang er blitt konstruert av norsk industri. Vi har hverken flyindustri eller bilindustri, men MTB-konseptet er de maritime våpens svar på USAs STEALTH-teknologiske bombefly. Et produkt som vil ha en lang rekke militære og sivile anvendelser verden over om verftet får anledning til beholde og videreutvikle sin teknologiske kompetanse.En helt annen sak er at stortingsflertallet er blitt utsatt for et gedigent forsvarspolitisk bedrageri som fører til at noen politiske partier må føle at de sitter igjen med en kullsvart svarteper. For da Sjøforsvarets investeringer ble behandlet og vedtatt i 1999, omfattet den både fregatter og MTB-er. Det var en forutsetning om at MTB-våpenet skulle ligge i bunnen av flåteplanen og at fregattene skulle komme på toppen, med de helt spesielle oppgaver disse kan fylle.I mellomtiden ble fregatt-prosjektet til 15-20 milliarder kroner vedtatt av Stortinget, mens det plutselig ikke er penger igjen til MTB-prosjektet. Dermed er forutsetningene endret, og Sjøforsvaret står igjen med en haltende flåte bestående av ubåter og fem fregatter beregnet på operasjoner i åpent hav. Når fregattene blir levert vil én befinne seg i NATOs sydlige farvann, én vil bli brukt til opplæring, én vil være på verksted for vedlikehold, mens de resterende to forhåpentligvis vil være til disposisjon for å beskytte norske farvann.Politisk hører det bondefangeriet som Stortinget på denne måten er blitt utsatt for når det gjelder Sjøforsvarets flåteplan, til de store illusjonsnumre i norsk politikk. Det er derfor ikke til å undres over at ledende politikere på Stortinget nå føler seg lurt opp i stry. Og det er derfor Høyre stiller som vilkår for et forsvarspolitisk forlik at MTB-ene skal bygges. For det norske sjøforsvarets skyld er det å håpe at det blir resultatet av forliket.