Slike sammenblandinger kan være svært problematiske, ikke minst for innbyggerne i kommunen som ordføreren er satt til å tjene. Det krever stort mot å stille spørsmål om en ordføreres uhildethet.

Til sammen har landsdelens 30 ordførere 163 verv. Mange av vervene er ideelle og uproblematiske. Men en rekke verv er kommersielle og kan føre den enkelte ordfører ut i habilitetsproblemer. Et gjennomgående trekk ved vår reportasje i torsdagens avis var at samtlige ordførere med slike verv, avviste at de var problematiske. En slik vurdering bør imidlertid gjøres av andre enn innehaveren av alle de forskjellige hattene.

Det er riktig at en god ordfører bør ha kjennskap til og kunnskap om andre typer arbeid enn det rent politiske. Men denne erfaringen bør ikke vedkommende skaffe seg mens hun eller han sitter med ordførerkjedet rundt halsen. Det er heller ikke noen økonomiske grunner til slike tilleggsverv lenger. Ordførergodtgjørelsen er hevet betraktelig de siste årene. I mange tilfeller er lønnen knyttet til nivået til rådmannen eller stortingsrepresentantene. Dermed har alle ordførere med 100 prosents stilling godt og vel til salt på grøten.

Ordføreren er den fremste tillitsvalgte og politiske leder i en kommune. Et så fremtredende tillitsverv forplikter. Hun eller han er et eksempel for både andre folkevalgte og kommunens innbyggere. Som ordfører er man valgt av fellesskapet, for å fremme fellesskapets interesser. Da bør man si ifra seg alle verv som kan skape spørsmål om interessekonflikter, før andre reiser spørsmålet.