Hvorfor legge ned en skole som fungerer veldig bra? Teller pengene mer enn hensynet til at 130 elever ved Voie skole har et stabilt, trygt og kvalitetsmessig usedvanlig godt læringsmiljø?

Økonomien var hovedfokus da bystyret bestilte innsparingstiltak i skolesektoren. En forskningsrapport som ensidig vektlegger at det ikke er gode nok grunner til å si at en liten skole er bedre enn en større skole, gir svarene skoledirektøren støtter seg til i sin innstilling. Også nestleder i oppvekststyret, Leif A. Lyngø, fremhever disse konklusjonene. Vi tviler ikke på at skoler med høyere elevtall enn Voie kan ha et bra læringsmiljø, og gi barn trygghet. Men vi finner ingen logikk i at ikke Føreland og Lyngø ser verdien i å opprettholde et dokumentert svært bra læringsmiljø ved Voie skole.

Seniorforsker Karl Jan Solstad ved Nordlandsforskning mener at små skoler er gode nok. Ifølge nordlandsforskning.no «argumenterer Solstad mot ny forskning som viser at elever på små skoler har langt mindre læringsutbytte enn elever på større skoler. Solstad presenterer en rekke faktorer som kan være med på å begrunne de oppsiktsvekkende funnene, og oppmuntrer til at forskningen må tas med en klype salt!»

Førsteamanuensene i pedagogikk, Anita Berg— Olsen og Elsa Løfsnes ved Høgskolen i Nesna, støtter seg til Solstad når i sin forskning konkluderer med at små skoler er minst like gode som større skoler. De mener at argumentasjonen om hva som er god og dårlig skole, og hva som skaper kvalitet i skolen dypest sett handler om «langt mer kompliserte samfunnsmekanismer og politiske strømninger i tiden. Diskusjonen inngår i en større samfunnsdiskurs om hvem som eier sannheten, og om at sannheten er ’big is beautiful’». (ostlendingen.no 26.01.10)

Voie ble bygget ut fra kommunens prinsipp om at det skulle være 1–4 skoler i Kristiansand. Skoledirektøren slår nå beina under dette ved å gå inn for større skoler med 450 elever eller mer, noe som ifølge Opplæringsloven ikke er tilrådelig. Hun sier også at det er umulig å opprettholde Voie på grunn av sviktende elevtallsutvikling.

For oss er dette umulig å forstå når hun samtidig setter av tomt til ny skole på Kroodden. Voie ligger strategisk best plassert i nærmiljøet, og ny skolevei fra Kroodden til Voie blir ikke lenger enn den allerede er for mange. Også Sagmyra skal bygges ut. Vi mener det mest kostnadssparende er å beholde Voie inntil man ser det nøyaktige omfanget av nye boligfelt. Skoledirektøren kan risikere å havne i en situasjon der det ikke er elevtallsutvikling for ny skole på Kroodden, Torkelsmyra blir for liten til tross for nybygg – og Voie skole er lagt ned.

Bystyret har nylig vedtatt å slå sammen barnehage- og skoleetaten. Virkeligheten er slik at mange barn tilbringer hele dager (fra sju-åtte – halv fem-fem) i barnehage fra de er i ni måneders alder. En stor del av barns oppvekst foregår innenfor institusjoner. For oss foreldre er derfor viktig at overgangen til skole for 5-6-åringene blir så god som mulig. De første skoleårene er de viktigste. De danner grunnlag for all senere læring, og er en viktig faktor for ikke å droppe ut av videregående skole senere i utdanningsløpet.

Man trenger ikke være forsker for å forstå at det er en større utfordring for en 5-åring å skulle finne sin plass blant 390 medelever enn blant 130. Også på skolen oppholder barna seg innenfor tidsrommet halv åtte – halv fem. Skolefritidsordningen (SFO) er et nødvendig tilbud for at barn og foreldre har en trygg hverdag. Ved Voie skole er samarbeidet mellom lærere og SFOs personell svært sammensveiset med felles møter og planer. Barna merker at de voksne utgjør et fellesskap, og at alle kjenner alle – miljø skaper trygget og forutsigbarhet for elevene.

Som foreldre opplever vi at Voie skole gir barna trygghet, kvalitet og stabilitet på en usedvanlig god måte. Disse faktorene er viktigere enn noen gang for barn som skal bli ungdommer og voksne i et stadig mer komplisert samfunn som byr på en rekke utfordringer underveis.

Vi kan ikke med vår beste vilje forstå at det ligger god økonomi og innsparinger i på den ene siden å legge ned noe man vet gir barna trygghet og stabilitet – for på den andre siden å måtte bevilge midler til tiltak for barn og unge som sliter. Vi trenger ikke være forskere for å se at det er lettere å fange opp elever med ekstra behov ved en mindre skole med små klasser. Selv en liten gruppe med stor spredning i leseferdighet kan by på utfordringer for læreren som skal gi alle det de trenger.

Politikerne har her en gylden anledning til å vise at de tenker helhet og kvalitet i forhold til barns oppvekstvilkår. Ved å beholde Voie vil overgangen mellom barnehage og skole bli til det aller beste for barna i et stort nærmiljø i Kristiansands største bydel. Etter vår mening er det et poeng å beholde en velfungerende 1–4 skole som et eksempel å måle erfaringer mot, i stedet for å satse ensidig på større skoler.

Vi reagerer både med følelser og fornuft i kampen for å beholde Voie skole. Vi er jo glade i barna våre, og rett og slett også glad i skolen som gir dem et kvalitativt godt, trygt og stabilt læringsmiljø. Samtidig argumenterer vi med fornuften i håp om at bystyret vil ta den fangen og si nei til nedleggelse av Voie skole.