Tidligere kom alle inn på lærerutdanningen hvis de hadde ståkarakterer. Nye opptaksregler krever et snitt på 3,5 og matte— og norskkarakterer over 3 for å komme inn på allmennlærerutdanningen. De nye kravene gir store utslag.

Dette kommer ikke som noen overraskelse. Allerede da de nye opptakskravene ble gjort kjent på tampen av fjoråret, lå det i kortene at dette ville føre til at mange søkere ville bli avvist. Men nye opptakskrav er et helt nødvendig grep, for det er ikke urimelig å kreve at de som skal bli lærere bør ligge godt over bunnsjiktet på karakterskalaen for å komme inn på utdanningen.

Vi registrer at Helga Hjetland er bekymret. Lederen i Utdanningsforbundet ser for seg at mangelen på lærere kan bli alvorlig om dette fortsetter særlig lenge. Om det oppstår en reell fare for lærerknapphet, blir det uansett helt feil å tenke at opptakskravene må senkes igjen. Da må heller andre virkemidler tas i bruk for å gjøre det mer attraktivt for flinke studenter å søke seg til lærerstudiet.

Slappe opptakskrav til lærerutdanningen er trolig mye av forklaringen på at norske skoleelever kommer dårlig ut sammenlignet med jevnaldrende i andre land når det gjelder ferdigheter. Elever risikerer å få lærere som selv har store problemer i fagene de underviser i. At de faglige opptakskravene til lærerutdanningen ikke er blitt skjerpet før, er skandaløst.

Et annet alvorlig problem er at flukten fra realfagene fortsetter. Det kan ha sammenheng med at elever har fått en for dårlig opplæring i realfag i grunnskolen på grunn av inkompetente lærere. Fra i fjor til i år er nedgangen i antall søkere over 12 prosent. Selv om det er iverksatt flere tiltak de siste årene for å øke søkningen, vegrer de unge seg like mye - eller enda mer - for å studere realfag.

Andre land, som Nederland og Sverige, opplevde samme utvikling som oss, men har klart å snu trenden. Det er også nødvendig her hjemme når vi vet hvor avgjørende matematisk, naturvitenskapelig og teknologisk kompetanse er for fremtidig verdiskapning og sysselsetting. Å ettergi lån eller innføre spesielle stipendordninger er mulige tiltak for å få flere søkere til realfagene. Det samme må vurderes for lærerutdanningen.