Mens veivesenet vil ha bro, er det trolig flertall i bystyret for tunnel. Det faller ekspertene på veikontoret tungt for brystet at politikerne ikke vil danse etter deres pipe.

Det er ikke første gang det er konflikt mellom veivesenet og de folkevalgte om veiutbygging i Kristiansand. Vi hadde de samme frontene under planleggingen av Oddernestunnelen. Flertallet i bystyret gikk inn for lang tunnel, mens veivesenet ville ha et 200 meter kortere alternativ, som munnet ut ved Oddernes kolonial. Vi må lete lenge for å finne noen, selv på veikontoret, som i dag angrer på at det lange tunnelalternativet ble valgt.

For ti år siden truet veisjefen med å reise innsigelse mot lang tunnel på Oddernes om bystyret gjorde et slikt vedtak. Politikerne lot seg ikke skremme, og holdt fast ved den beste løsningen, både trafikalt og miljømessig. I 1995 var hovedinnvendingen fra veivesenet at det lange tunnelalternativet var 90 millioner kroner dyrere enn det korte.

Igjen er det pengene som har hovedfokus i veivesenet. Regionveisjefen uttalte i vår avis i går at tunnel koster 325 millioner kroner mer enn høybro, og at de ekstra utgiftene ikke vil gi noen som helst trafikale fordeler. En eventuell miljøgevinst synes han ikke å være opptatt av, mens akkurat det er hovedanliggendet til tunnelforkjemperne. En ny skjemmende betongbro vil bli en barriere mellom Kvadraturen og områdene på nordsiden. Samtidig vil en trafikkmaskin som ligger i dagen føre til omfattende forurensning i form av støy, støv og eksos.

Som for ti år siden i forbindelse med Oddernestunnelen truer veivesenet nå med innsigelse om bystyret skulle vedta noe annet enn det veivesenet går inn for. Det er veivesenet formelt sett i sin fulle rett til å gjøre. Trusselen må likevel ikke skremme lokalpolitikerne fra å velge den veiutbyggingen de mener er best for byen. En innsigelse vil føre til megling hos Fylkesmannen, og saken kan i siste instans bli avgjort av et departement eller en statsråd. Skjer det, får vi i så fall beskjed om hvor sterkt det lokale selvstyret står.

Da vedtaket om å bygge eksisterende høybro ble gjort i 1976, ble bystyret og offentligheten overkjørt av Statens Vegvesen. Kostnader ved tunnel ble ikke en gang utredet. Snart 30 år senere står et nytt slag. Denne gangen bør politikerne være godt forberedt. Ekspertene på veiprosjekter sitter på veikontoret, men det betyr ikke at deres konklusjoner nødvendigvis er de beste når de totale samfunnsmessige konsekvensene vurderes. Det er derfor vi har politikere.