I stedet for å se lengre strekninger på stamveinettet under ett, rekker budsjettene bare til få hundre meter, i beste fall noen kilometer, av gangen. Resultatet er et kostbart lappeteppe av kortsiktige veiutbedringer.

Så også på det som en gang i tiden på folkemunne ble kalt «motorveien» i Søgne. Tiden har lenge vært overmoden for at denne erstattes av en fremtidsrettet firefeltsvei. Som følge av manglende bevilgninger fra skiftende regjeringer er imidlertid dette nå som før fjerne fremtidsplaner.

Ekstra tankevekkende blir det når dagens utbedring ikke engang fullføres slik den opprinnelig var tenkt. De bevilgede 30 millionene rekker nemlig ikke helt fra Volleberg til Tangvall. Resultatet er at bare knappe to av de planlagte tre kilometerne med vei fullføres i denne omgang, og at midtrekkverket stanser midt på den ulykkesbelastede sletta øst for Tangvall.

Etter at Fædrelandsvennen skrev om saken i fjor, tok Dagrun Eriksen (KrF) den opp i Stortinget. Men samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp) avviste å bevilge de 20 millionene som trengs og viste til andre prosjekter andre steder i landet som også har behov for penger.

Vi har sympati for ansvarlige politikere og forståelse for at de blir stilt overfor vanskelige valg. Men det er ikke ansvarlig å stanse en hardt tiltrengt veiutbedring noen hundre meter før den er fullført, verken trafikksikkerhetsmessig eller økonomisk. Mange av ulykkene de senere årene har skjedd nettopp på den strekningen som ikke dekkes av utbedringen. Og det vil etter alt å dømme koste langt mer å starte opp igjen maskinene om noen år enn det ville gjort å fullføre det løpet som var lagt.

Alle som i løpet av høsten tar den nye veien i bruk vil glede seg over to nye kilometer med mer trafikksikker vei. Og gremmes over et system som ikke gjorde det mulig å fullføre den når man først var i gang.