I fjor omkom 29 mennesker i ulykker med fritidsbåt. Av disse var 26 menn. Minst åtte av de omkomne var påvirket av alkohol, og kun tre av de 29 var iført flyteutstyr. Statistikken viser at de fleste ulykkene skjer innenskjærs og i godt vær. En sen påske markerer gjerne så smått starten på båtsesongen. Slik også i år. Og det ble en tragisk start. Seks mennesker omkom på sjøen, og redningsmannskaper frykter en sesong med mange ulykker. Kaptein Robert Jakobsen på redningsskøyta R/S «Askerbøringen» advarte i Dagsavisen i går båtfolk mot å kjøre med for høy hastighet i mørke, dårlig vær eller på steder de ikke er kjent. Han frykter båtsesongen når han ser skjærgårdsjeeper med 90 hestekrefter langs hele kysten, og minner om at det i stor fart bare skal et øyeblikks uoppmerksomhet til før det går galt. Sjekte-idyllens tid synes også forbi i vår landsdel. Båtene er større og motorene sterkere. Fartsmaskinene tar med seg halve fjorden når de kommer tordnende, og lager kjempebølger som truer med å kaste folk ut av mindre farkoster. Å ta hensyn synes ikke å ha høy status. Når politiet i tillegg ikke har ressurser til å følge opp med kontroller, slik vi opplevde på Sørlandet i fjor sommer, blir det fritt fram for villmenn på sjøen. For et snaut år siden uttalte fiskeren Eiler Schiøtz til vår avis at den nye generasjonen båtfolk ikke har begrep om god, gammeldags båtkultur. Som fisker opplever han både fyllekjøring og villmannskjøring, og registrerer at egoismen rår. Han nøler ikke med å legge skylden for utviklingen på voksengenerasjonen, og peker på at en god del foreldre bruker småbåter med kraftige motorer som barnevakt. Flere har tatt til orde for å skjerpe kravene for å ferdes til sjøs i småbåter. Målet må ikke være å detaljstyre folks båtliv og fritid, men slik utviklingen har vært, burde det være en grunnopplæring hvor de som skal føre båt, lærer seg elementært sjøvett. Og ikke minst — lærer seg at båter med voldsom motorkraft ikke er noe leketøy, men dødsmaskiner når de brukes vettløst.På land kreves det grundig opplæring for å få kjøre moped med maksfart på 50 kilometer i timen. På sjøen er det i realiteten fritt fram. Der kan hvem som helst frese rundt i fartsmaskiner med flere hundre hestekrefter. Det er ikke rart mange er livredde for å bli pårent. Selv om flertallet oppfører seg eksemplarisk i båt, tar for mange altfor lettvint på trafikkreglene til sjøs. I dag er det slik at har du penger nok, kan du gå inn i en forretning og kjøpe en fartsmaskin, og sette deg bak rattet uten noen som helst kunnskap eller opplæring. Slik kan det ikke fortsette.