Omsetningen endte på 32 millioner kroner i fjor, og for hver hundrelapp selskapet tjente satt man igjen med et overskudd før skatt på 8,30 kroner. Få sørlandsbedrifter kan vise maken til inntjening.Og overskuddet har eieren pløyd inn i selskaper som leverer tjenester til Lillesand Prosjektet AS. Bortsett fra at han har bevilget seg ulovlige lån fra sine egne selskaper på over fire millioner kroner, er det neppe noe som er ulovlig i denne melkingen av offentlige barnevernmidler.Men vi stiller oss spørsmål om hvordan det er mulig at en privatperson kan bygge opp sitt eget «næringsimperium» på barnevernsmidler fra det offentlige. Da må det være noe fundamentalt galt med disponeringen av midler innen denne delen av offentlig sektor.Vi noterer at lederen av fylkesbarnevernet i Akershus, som har de fleste klientene ved Lillesand Prosjektet AS, lar seg sjokkere over opplysningene om at eieren tar ut utbytte og bruker offentlige midler til å opprette nye selskaper. Men om dette er i strid med forutsetningene burde myndighetene gå gjennom sine egne kontrollrutiner og tilskuddssatser. Og private barnevernsinstitusjoner har vært en vekstnæring i Norge de siste årene. Derfor er det som nå avdekkes avslørende, ikke bare for eieren av Lillesand Prosjektet AS, men også for barnevernsmyndighetene.Problemstillingen er åpenbart den samme innenfor andre omsorgsområder. For en tid siden kunne vi melde at Eiken Hotell & Feriesenter AS, som driver asylmottak, kunne skilte med et eventyrlig overskudd, hvor eieren tok ut 2,3 millioner kroner i utbytte i fjor. Samtidig belaster asylssøkerne et trangt kommunalt budsjett i Hægebostad kommune, som gjør at kommunen må kutte ned på utgifter til vanlig drift. Derfor ønsker kommunen å halvere antall mottaksplasser for å berge kommuneøkonomien. Mens kommuneøkonomien skranter tar asylmottakseieren ut millionutbytte.Dette er en ny variant av fenoménet offentlig fattigdom og privat rikdom. Eksempler som dette viser at det er behov for en total gjennomgang av myndighetenes forhold til private omsorgsinstitusjoner. Det kan ikke være meningen at private eiere skal kunne melke offentlige budsjetter på denne måten — midler som hverken er tenkt brukt til eiendomsinvesteringer eller utbyttefest.