For Color Air, som er en del av Color Group, vil det antakeligvis være den mest nærliggende løsningen. Det er vanskelig å se at denne nykommeren i norsk luftfart har livets rett.For Braathens er det annerledes. Selskapet er et rent flyselskap og har lange tradisjoner på det norske markedet. Faller Braathens bort, vil hele konkurransesituasjonen på det norske innenriksnettet bli svekket. Da vil vi i praksis være prisgitt SAS i store deler av landet. Nå går det neppe slik. Braathens er nødt til å snu sin egen utvikling og begynne å tjene penger igjen. Om det vil føre til innskrenkinger i ruteprogrammet, gjenstår å se. Men det skulle forbause oss om Braathens, i likhet med andre flyselskaper, kan forsette å kjøre med så mange tomme seter som selskapet nå gjør.For konkurransen i luften er i løpet av kort tid blitt langt hardere enn den var før. Det merker kundene i form av flere flyavganger, nye ruter og flere lavpristilbud. På Kjevik har vi igjen fått konkurranse mellom SAS og Braathens innenlands, samtidig som Maersk har fått konkurranse på sine ruter til København og London av KLM som tilbyr sørlendingene å bruke Amsterdam som springbrett videre ut i verden.I første omgang er det altså kundene som nyter godt av den økte konkurransen, som vel å merke kommer som følge av en omfattende liberalisering av europeisk luftfart. Det springende punktet er om det for fremtiden også vil være kundene som høster fruktene av kampen om flypassasjerene.Det bekymringsfulle i den norske situasjonen er at den skjerpede konkurransen kom samtidig med at Fornebu ble skiftet ut med Gardermoen. Flyttingen til den nye hovedflyplassen gav flyselskapene store kostnader. For det første koster det å gå seg til på et nytt sted. For det andre endret reisemønsteret seg nærmest over natten. Trafikkgrunnlaget på enkelte innenlandsruter sank drastisk samtidig som flyselskapene kunne tilby mange nye flyseter. Det er regningen for alt dette vi nå ser i flyselskapenes røde tall.Klarer ikke hovedtyngden av flyselskapene å møte denne utfordringen, er det til syvende og sist kundene som vil tape på det. Vi har fått et mangfold i luften. Det er det i alles interesse at vi opprettholder. Samtidig noterer vi med glede at toget har fått en renessanse som transportmiddel i Sør-Norge. Det gir en konkurranse som flyselskapene har godt av å bryne seg på. (May 20 1999 8:48)