Flytoget, som trafikkerer strekningen mellom Oslo og Gardermoen, er Norges første høyhastighetsjernbane og et behagelig transportmiddel for reisende til og fra hovedflyplassen. Utover det er Flytoget med tilhørende banestrekning blitt et økonomisk og politisk mareritt. Det begynte med lekkasjene i Romeriksporten og har siden fortsatt med stadig større overskridelser av budsjetter og sviktende inntjening.Gårsdagens melding i Aftenposten om at det er behov for å slette ytterligere sju milliarder kroner i gjeld for å få prosjektet endelig på skinnene, representerer foreløpig toppmål i den lange og smertefulle føljetongen om Flytoget. Vi tør ikke engang tenke på hva vi kunne ha fått for det beløpet dersom det hadde gått til samferdselsinvesteringer i vår landsdel. Første byggetrinn på en ny kystjernbane kanskje, eller en svært drøy parsell firefelts stamvei.I stedet må vi som skattebetalere ut med det samme beløpet for å finansiere gammel moro på det sentrale Østlandet. Hadde disse resultatene vært kjent da grunnlagsmaterialet for prosjektet ble utarbeidet, ville Gardermobanen med stor sannsynlighet ikke ha blitt bygget, hevder banens direktør Berit Kjøll. Det har hun kanskje rett i, selv om vi langt fra er sikre. For Gardermobanen er en del av hele hovedflyplassprosjektet. Uten flyplassen ville vi ikke ha fått banen. Og uten banen ville vi ikke ha fått flyplassen.Det er utelukket at Stortinget ville ha godkjent Gardermo-utbyggingen uten at det samtidig forelå en plan for tilbringertjeneste med tog. Det er i dette lys vi må se de tallene som nå kommer på bordet. Det ville ha vært politisk selvmord for daværende samferdselsminister Kjell Opseth å presentere tall som viste så graverende resultater som dem Samferdselsdepartementet nå legger fram. Da ville hele hovedflyplassprosjektet ha hengt i en tynn tråd. Ikke det at de samme problemene ville ha vært fraværende om Hurum var blitt valgt i stedet for Gardermoen. Men da ville i alle fall trafikkprognosene ha sett bedre ut, rett og slett fordi en hovedflyplass på Hurum ville ha ligget mer sentralt i flyplassens hovedmarked. Det blir likevel et biaspekt i denne sammenhengen. Poenget her er at byggingen av Gardermobanen økonomisk sett har vært en skandale. Samtidig som det har ligget en sterk politisk føring på at banen skulle bygges.Vi har allerede hatt et regjeringsoppnevnt utvalg i sving, det såkalte Mydske-utvalget, som har sett på planleggingen og gjennomføringen av hele Gardermo-prosjektet. Men det lå utenfor dette utvalgets mandat å befatte seg med forhold rundt beslutningen om lokalisering. Etter en relativt mislykket stortingshøring om saken, mener vi det nå er på tide med en uhildet gransking av omstendighetene rundt lokaliseringsvalget Gardermoen. Først da kan vi ha håp om få bort den vonde lukten som stadig hefter ved dette prosjektet.