Da Godal befant seg i opposisjon, hudflettet han sittende regjering for ikke å sette i gang med serieproduksjon. Da forsvarsministeren selv havnet i posisjon, tverrvendte han og sa nei til MTB-ene. Tilbake stod 200 arbeidere på Umoe Mandal og hele Mandalsregionen som hadde satt sin lit til nettopp Godal, som hadde talt så varmt for at båtene skulle bygges.Når stortingsrepresentant for Ap i Vest-Agder, Aud Blattmann, sier at kuvendingen til Arbeiderpartiet er en gladnyhet, har hun selvsagt rett i det. Dette betyr enormt mye for Mandal, ja, hele Sørlandet. Men hun har ikke rett i at beslutningen er et resultat av hennes og andre Ap-representanters innsats på Stortinget. Godal ga seg ikke før han måtte, og årsaken var først og fremst regjeringens ønske om å dra i land et forsvarspolitisk forlik med de andre partiene. Her har Godal måtte gi seg på en rekke punkter, både hva antall brigader og antall HV-soldater angår.Etter vår mening har oppførselen til Arbeiderpartiet sentralt stått til stryk i MTB-saken. Ikke minst var partileder Thorbjørn Jaglands lovnad om at båtene skulle bygges under et møte i Mandal i januar, svært betenkelig. Han burde visst bedre.De som derimot skal ha mye ære for at MTB-serien nå blir bygget, er lokalpolitikerne på Sørlandet og i Mandal. Utrettelig har de stått på, og ikke latt seg vippe av pinnen av alle negative signaler fra Oslo. Leder av Vest-Agder Arbeiderparti, Tom Rune Thorvaldsen og Aps listetopp Rolf Terje Klungland har talt Roma midt i mot og våget å si at MTB-holdningen fra regjeringens side er drepende for den kommende valgkampen.Likeså skal alle lokalpolitikere i Mandal ha ros. Det er ikke få flyturer de har tatt til Oslo for å tale Umoe Mandals sak, og de har sørget for at sentralpolitikerne har kommet for å besøke verftet og se arbeiderne i hvitøyet.Godals besøk til Mandal i 7. mars må også ha vært tankevekkende. Her gjorde sørlendingene noe uvant til oss å være: Med plakater og fakler stilte over 3.000 mandalitter opp og viste sin protest.Når Stortinget onsdag i neste uke vedtar Forsvarets langtidsproposisjon, vil det etter alt å dømme stå at Umoe Mandal skal bygge minst fem fartøyer, der seriestart blir i 2003.Umoe Mandal har i dag rundt 150 arbeidere med betydelig spisskompetanse. Nå får verftet en voldsom utfordring i å ansette 200 nye personer som skal bygge Skjold-fartøyer og dessuten få i gang vindmølle-produksjon.At den neste Skjold-båten blir sjøsatt trolig i 2004, har en voldsom innsats fra Sørlandet og Mandal æren for.Den skal ikke Arbeiderpartiet sentralt ha.