Det er ikke mer enn tre-fire uker siden det var totalt kaos i flytrafikken. Opptil 100 flyavganger ble innstilt daglig. Årsaken var sykmeldte kapteiner og styrmenn. Den gang avviste ansattes tillitsvalgte at det dreide seg om organiserte og ulovlige aksjoner.

Uskyldige passasjerer er de store taperne når flyavganger kanselleres. Reisende som skal på ferie, besøk, jobb eller har andre gjøremål, får sine planer kullkastet. Mange har vært frustrerte, irriterte og sinte de siste månedene. Forsikringer fra SAS Braathens om at flykaoset ikke bunner i aksjoner, demper ikke gemyttene. Før sykmeldinger i stor skala strømmet inn fra selskapets ansatte, var det flyvelederne som forårsaket sammenbrudd i lufttrafikken.

Konflikten som har pågått i lang tid mellom SAS-pilotene og ledelsen i selskapet er en kjent sak. Kjent er det også at forhandlinger mellom partene nylig brøt sammen. Derfor er det mange som tror at det kan komme en opptrapping av konflikten de nærmeste ukene, og at innstilte fly blir regelen snarere enn unntaket.

Hvis pilotene mener de får sympati gjennom det som foregår, innser de ikke at tålmodigheten er brukt opp hos de reisende. Mandag ble også Stortingets transportkomité rammet av kanselleringene. Komiteen kom av gårde fem timer forsinket fra Gardermoen på sin utenlandsreise. Komitéformann Per Sandberg (Frp) snakket ganske sikkert på vegne av mange da han uttalte at det må bli større konkurranse i luften.

Pilotene påtar seg et stort ansvar for hva som skjer med SAS Braathens videre. Selskapet har slitt med enorme underskudd, men har etter gjennomgripende omorganiseringer snudd trenden. Det selskapet godt kunne ha vært foruten, er en konflikt som bryter ned tilliten ute blant publikum. For reisende ser seg om etter andre alternativer, og slik kan pilotene bidra til å undergrave sin egen arbeidsplass. Etter denne vinteren er det vanskelig å se for seg hvordan SAS Braathens skal klare å overleve i den stadig skjerpede kampen om flypassasjerene.