I avisen i går omtalte vi bruk av piggdekk og økte parkeringsavgifter i Kristiansand. Den første saken viser et det ikke nødvendigvis er «straff» som får bilister til å handle annerledes. Den andre føyer seg inn i rekken av «straffetiltak» for å tvinge fram holdningsendringer.

Kristiansand er en av byene her i landet hvor bruken av piggfrie dekk øker mest. Snart kjører to av tre bileiere piggfritt i vinterhalvåret. Andelen har økt med over åtte prosent siden i fjor. Det har skjedd uten at Kristiansand har piggdekkgebyr. Et uttrykk for at folk klarer å velge miljøbevisst uten å bli presset til det av nye avgifter.

I forbindelse med p-avgiftene er tankegangen tradisjonell. Her økes ikke bare satsene. Avgiftstiden utvides med én time mandag-fredag og tre timer på lørdager. De nye bestemmelsene ble vedtatt i bystyret før jul og trer i kraft nå. Motivet for høyere pris og utvidet avgiftstid er angivelig at færre skal bruke bil.

Vi tviler på at endringene vil redusere trafikken i sentrum. Men det som er sikkert er at inntektene til parkeringsselskapet vil øke med fire millioner i året. Og i en overgangsperiode — inntil de nye p-tidene er innarbeidet hos bilistene - vil trolig også gebyrinntektene øke kraftig.

At bilister skifter til piggfritt, selv om de kan kjøre med pigg uten å måtte betale ekstra for det, forteller at holdningsskapende arbeid har god effekt. Når folk blir gjort oppmerksom på miljøgevinsten gjennom saklig informasjon, er de fleste så fornuftige at det er unødvendig å true med tilleggsavgifter for å få til en holdningsendring.

Biltrafikken i Kristiansand øker voldsomt, og noe må gjøres for å dempe veksten. Nye avgifter vurderes fortløpende. Mens det for eksempel gjøres altfor lite for å stable på beina et godt busstilbud.

Den positive utviklingen i bilistenes valg av piggfrie dekk tilsier at politikere og byråkrater bør besinne seg før de lar avgiftskarusellen snurre videre. En utfordring for ledelsen i miljøbyen bør være å utvise like stor kreativitet i arbeidet med å legge til rette for at folk skal velge kollektivt som i avgiftsspørsmålet.