Disse fører til økt forurensing, tapt tid og irritasjon hos tusenvis av bilister.

De viktigste flaskehalsene på den tett trafikkerte strekningen er lyskrysset på Hellemyr samt rundkjøringen ved Rosseland. Statens vegvesen har fått penger for å bøte på de verste køene. Det er bra. Vi er langt fra sikre på at den løsning veivesenet nå vurderer, er like bra.

For de lokale veimyndighetene heller tydeligvis i retning av å bygge nok en rundkjøring. Denne er tenkt ved dagens avkjørsel til Nodeland. Hensikten er at bilister fra Nodeland på vei til Kristiansand skal slippe å kjøre noen hundre meter vestover på E39, til rundkjøringen på Rosseland. Hans Seland, senioringeniør i Statens vegvesen region sør, vedgår da også overfor fvn.no at dette ikke er noen «superløsning». Det er et understatement. Enda en rundkjøring på E39 fremstår ikke som svaret på de store trafikkutfordringene på denne strekningen.

Likevel blir det urettferdig å legge hovedansvaret på de lokale veimyndighetene for de uakseptable køproblemene. Det ansvaret hviler først og fremst på tafatte politikere som gjennom mange år har mislyktes i å løfte denne veistrekningen opp på den rikspolitiske scene. Utilstrekkeligheten ble fullkommen da Aust-Agders fylkesordfører Laila Øygarden (Ap) i et møte med Stortingets transportkomité tidligere i år fikk seg til å rose uttellingen for Sørlandet i Nasjonal transportplan. En plan uten effektive tiltak på E 39 vest for Hannevikdalen de neste ti årene.

Det sies at vi får de politikerne vi fortjener. Det er vanskelig å forestille seg på dette området.